Den nye mulighed for at høre DRs radioprogrammer, når og hvor man har lyst, er blevet lidt af et tilløbsstykke. I de første 14 dage, efter at DR lancerede såkaldt "podcasting", er næsten 64.000 programmer blevet hentet ned på lytternes MP3-afspillere, og det er markant flere, end DR havde forventet.
Ideen bag podcasting er, at man kan abonnere på udvalgte radioudsendelser, som kan downloades til MP3-afspillerne og høres, hvor og når det passer lytteren selv. DR er den første danske radiostation, der tilbyder denne service, som i første omgang kun omfatter P1's taleprogrammer.
Udsendelsen 'Orientering' står for 25 procent af de downloadede programmer, og derefter er det programmer som 'P1 Morgen', 'P1 Debat', 'Koplevs Krydsfelt', 'Mennesker & Medier' og 'Danmark Kort', der er mest populære hos "pod-lytterne". På DRs hjemmeside dr.dk/podcast roser mange lyttere DR for initiativet og fortæller om glæden ved at kunne proppe deres yndlingsprogrammer i lommen og høre dem, når det bedst passer dem.
DRs radiodirektør Leif Lønsmann er overvældet over den store succes:
"Friheden til selv at bestemme, hvad man vil høre hvornår, giver radiolytningen en helt ny dimension. Vi har længe vidst at muligheden ville komme med digitaliseringen, men det er først nu, vi ser, hvor stor interessen er hos lytterne. Der er tale om et helt nyt gennembrud for radiomediet. Hvor man før var afhængig af frekvenser, sendetider og programoversigter kan man nu få programmerne lige ned i lommen," siger radiodirektøren, der håber at DR i de kommende år vil kunne udvide tilbudet med musikprogrammer fra P2, P3 og P4. Det kræver imidlertid, at ophavsretsorganisationerne godkender, at også musikprogrammer kan lægges ud som podcasts.
Podcasting er på kort tid gået fra at være et undergrundsfænomen for tekniknørder til at være lidt af et massefænomen. I Danmark skønner Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, at 1,2 millioner - eller mere end hver femte dansker - nu bor i en husstand med mindst én MP3-afspiller. Og de vil i fremtiden kunne tage DRs programmer med sig. Hvilket ifølge Lønsmann kun er rimeligt:
"Det er lytterne, der betaler for programmerne. Derfor skal de være tilgængelige for så mange som muligt så let som muligt. Både af demokratiske og kulturpolitiske grunde. Podcasting er simpelthen kulturpolitik i lommeformat," siger han. |