De kommercielle radiostationer haler ind på DR Radio. Hvis man sammenligner 2. kvartal 2003 med 2. kvartal 2004 kan man se, at aldersgruppen, der lytter til kommerciel radio, er blevet udvidet markant. Det viser de seneste lyttertal fra TNS Gallup.
I 2. kvartal 2003 havde kommerciel radio en højere markedsandel (share) i aldersgruppen 12-41 år, hvilket betød, at radiolyttere over 41 år foretrak DR’s kanaler. Men nu har aldersgruppen rykket sig mere end otte år, og kommerciel radio har nu har en højere lytterandel end DR helt op til 50 år.
De kommercielle radiostationer havde i de seneste lyttertal en share på 49.4 pct. blandt de 12-50-årige. DR’s share var i samme periode 47.3 pct.
Radio 100FM er en væsentlig årsag til den udvikling i, skriver radioen i en pressemeddelelse, og fremhæver at Radio 100FM er førende på det kommercielle marked både i HT området med en share på 41 pct. i den attraktive aldersgruppe 20-49, samt en lytterandel på 38 pct. øst for Storebælt i aldersgruppen 20-49 år.
”Godt 90 pct. af vores annoncører er interesseret i aldersgruppen 12-49 så det er dejligt at kunne fortælle, at vi – de kommercielle stationer – nu er større end DR i denne aldersgruppe”, siger Jim Receveur, adm. direktør for Radio 100FM, og fortsætter:
”Vores vækst overrasker mig ikke, eftersom vi har et yderst kvalificeret og dedikeret hold af medarbejdere, der hver dag arbejder på, at give de danske radiolyttere en god oplevelse ude ved højttalerne. Og her stopper vi ikke. Vi laver også spændende arrangementer for vores lyttere, som for eksempel vores to storskærmsarrangementer på Rådhuspladsen, hvor over 60.000 mennesker fulgte to af Danmarks kampe ved EM i Portugal”, siger Jim Receveur. |