Selv om der er min. én DAB-radio i hver 3. husstand, så sker kun en forsvindende lille del af radiolytningen på P1 og P2 på DAB. Alligevel tvivler man i DR ikke på, at DAB er fremtiden - og problemet med de manglende DAB-radior i bilerne er ikke noget problem, mener DR. Netradio er i hvert fald ikke løsningen.
Tal fra DR Medieforskning - på grundlag af Gallup Radio Meter - viser, at DR P1 har en ugentlig 'reach' på 14.8 pct. - det vil altså sige, at i løbet af en uge er P1 i kontakt med næsten 15 pct. af alle danskere. Men det er kun 2.2 pct. af lytterne, der tænder for en DAB-radio for at høre P1. Situationen er det samme for P2. P2 har en ugentligt samlet reach på 9 pct. - men kun 1 pct. bruger DAB.
DRs personaleblad DRåben konstaterer, at DAB altså ikke har videre godt fat i P1 og P2-lytterne på nuværende tidspunkt. En af de måder det kan ændre sig på, er ved at nedlægge FM.
Tidligere mediedirektør i DR, Lars Grarup, plæderede for en lukning af FM-båndet i 2015, men den målsætning er nu ændret. Nuværende mediedirektør i DR, Mikael Kamber, peger på, at det nye medieforlig tager udgangspunkt i 'den norske model,' således at man først vil tage stilling til en lukning af FM-båndet, når 50 pct. af husstandene har en DAB-radio.
Spørgsmålet om DAB i forhold til de to DR-kanaler P1 og P2 er blevet aktuelt, fordi DR fra engang i 2011 vil flytte P1 og P2 sammen på den samme FM-kanal - således at P2 sendes her aften og nat - mens P1 sendes i dagtimerne. Til gengæld vil P1 og P2 kunne høres 24/7 på hver deres DAB-kanal.
Endnu en DAB-kampagne på vej
DR har sammen med radioforhandlere og importører igennem efterhånden mange år gennemført den ene kampagne efter den anden for at få udbredt DAB. Nu er en ny kampagne på vej.
DRåben skriver, at DR Markedsføring i sidste uge har taget de første skridt mod en stor kampagne til efteråret.
Ikke noget problem med bilerne
Et centralt sted for lytterne at høre radio er i bilen. Her er DAB ikke videre udbredt, og det vil kræve en større investering for bilejerne.
Dennis Christensen fra DR Medieforskning siger til DRåben, at han ikke mener, det vil være noget problem: “Lige nu koster det omkring 1.000 kr. at få DAB i bilerne, men med øget efterspørgsel falder priserne. Og så kan man håbe på, at regeringen vil kompensere for en lukning af FM ved at fjerne nogle afgifter på DAB, så det bliver billigere for forbrugerne."
Internetradio er ikke løsningen
Antallet af netradiolyttere har ikke levet op til forventningerne, fortæller kanalchef for P3 og P4, Ole Mølgaard til DRåben: "Netradio har skuffet, både i England, Danmark og de fleste andre lande. En vigtig ting er de tekniske barrierer, der gør det svært at høre netradio, noget andet er, at radiolytning er meget situationsbestemt. Du hører det, mens du kører bil, laver mad, mens du arbejder, osv. Derfor skal det være tilgængeligt i de situationer, og det er ikke tilfældet i ordentlig udstrækning på nuværende tidspunkt."
Dennis Christensen er enig i at brugervenligheden langt fra er god nok: "En netradio som afløser for transistorradioen kræver teknisk snilde ud over det sædvanlige. Først skal der i det fleste tilfælde trådløs net op at køre, for at det giver mening. Herfra skal radioerne klare sikkerhedskravene fra netværket, så skal det indstilles gennem enten software eller radioens interface"
Og selv om de tekniske barrierer skulle blive løst, så er der stadig et kapacitetsproblem. P4s mange hundredtusinder af lyttere vil ikke kunne lytte til P4 på nettet samtidigt.
Så radiofremtiden for DR ligger på DAB.
|