Hvis man gik og troede, at den gode gamle radio radio var på vej til at lide en stille død - ligesom spolebåndoptageren, kassettebåndene og videobåndoptageren, så kan man godt tro om igen. I hvert fald hvis man skal tro på de 18-25 årige.
Unge mellem 18 og 25 år er den aldersgruppe, der har størst tiltro til radioens fremtid, viser en ny undersøgelse iflg. Politiken. En radioforsker mener, at det er fordi de unge bruger radioen på nye måder.
Mens det hos hele befolkningen kun er 12 pct., der mener at radioen fremover vil være vigtigere for dem, så er det hele 20 pct. blandt de 18-25 årige.
"Det er ikke, fordi de sidder foran krystalapparatet derhjemme. De unge bruger radioen på de mobile medier. De lytter på farten - på vej fra det ene sted til det andet - i deres mobiltelefon, på deres iPod, og så henter de lyd ned fra nettet. For de unge er lyd i den grad mobil. Og på den måde er radioen en stor del af mange unges mobile hverdag," siger Marianne Ping Huang, radioforsker ved Københavns Universitet.
"Radiomediet har været god til at følge med udviklingen. Og udviklingen er på vej hen mod et sted, hvor stort set alle mellem 13 og 35 år render rundt med høretelefoner i ørerne," siger hun videre.
Én ting er dog, hvad de unge selv siger i undersøgelsen. Noget andet er, hvordan lytningen rent faktisk udvikler sig
Fakta er, at alene fra 2008 til 2009 er lytningen blandt de 18-25 årige - iflg. Gallup - faldet med 18 minutter.
Marianne Ping Huang siger til Politiken, at den mulige årsag til de unges dalende radioforbrug ikke bare er de nye måder at høre radio på, men også, at traditionel radiolytning er i konkurrence med andre medier som tv og internettet.
"Derfor kan deres fremtidige forventninger til radiomediet netop godt være positive, selv om deres forbrug af traditionel radio er dalende", slutter hun.
Undersøgelsen er lavet af DRs Medieforskning i samarbejde med analyseinstituttet Capacent i efteråret 2009. I alt 1.043 danskere deltog i undersøgelsen.
|