Selv om der var en pæn fremgang for The Voice (op fra en share på 2.4 i maj til 3.4 pct. i juni) og også en lille fremgang for Radio 100FM (fra 7.1 til 7.5 pct.), så var der iflg. den nye Gallup-måling for juni måned samlet tilbagegang for kommerciel radio fra 27.2 til 26.2 pct. Den helt store vinder i juni blev DR P3, der fik en share - altså markedsandel af al radiolytning - på hele 24.2 pct. Det er det højeste i mere end seks år. Samtidig er der fortsat næsten ingen der lytter på DR's nye højt profilerede satsning, DR X.
I 1999 havde P3 knap 28 pct. af al radiolytning i Danmark. I 2000 faldt det til 22.5 pct. og herefter lå det i 2001-2003 meget stabilt på mellem 20.4 og 21 pct. i 2004-2005 omkring 19 pct. og i begyndelsen af 2006 på cirka 21 procent - og nu i juni måned altså helt oppe på 24.2 pct.
Til gengæld er der jævn tilbagegang for DRs regionale kanal P4, der nu "kun" tegner sig for 36.6 pct. af radiolytningen i Danmark - mod 38-40 pct. de seneste måneder.
DR's DAB-kanaler fortsætter på det yderst lave niveau med omkring eller lige under én pct. af radiolytningen. Helt galt går det for DR X, der går ned fra 0.2 til 0.1 pct.; i "tal" har denne landsdækkende og værtsbaserede radiokanal kun 10.000 daglige lyttere i juni måned.
DR noteres i juni måned samlet for en share på 70.6 pct. mod 70.1 pct. i maj og styrker dermed sin helt dominerende stilling.
Blandt de kommercielle er der fremgang for The Voice, Radio 100FM og Radionet's Guld FM.
Blandt salgsselskaberne er der tilbagegang for ddr.
Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i juni 2006 iflg. Gallup Radio Index og med maj, april, marts, februar og januar 2006 i parentes):
DR P1: 5.2 (5.6 - 6.7 - 6.9 - 6.9 - 6.7 %) DR P2: 2.6 (3.1 - 2.6 - 2.7 - 2.3 - 2.4 %) DR Klassisk: 0.9 (0.8 - 1.1 - 1.4 - 0.9 - 1.6 %) DR P3: 24.2 (21.1 - 19.9 - 22.5 - 21.5 - 20.1 %) DR P4: 36.6 (38.0 - 39.1 - 40.2 - 39.2 - 40.1 %) DR Soft: 0.5 (0.6 - 0.5 - 0.9 - 0.8 - 0.5 %) DR Boogie: 0.3 (0.2 - 0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 %) DR Rock: 0.1 (0.1 - 0.0 - 0.2 - 0.2 - 0.4 %) DR X: 0.1 (0.2 - 0.1 -) DR total: 70.6 (70.1 - 70.3 - 74.0 - 71.9 - 72.2 %)
Kommercielle: 26.2 (27.2 - 27.0 - 23. 2 - 25.1 - 24.6 %) Udenlandske stationer: 1.0 (0.6 - 1.2 - 0.8 - 1.1 - 0.9 %) Uidentificerede stationer: 2.2 (2.1 - 1.5 - 2.0 - 2.0 - 2.2 %)
SBS Radio: 4.9 (4.0 - 4.1 - 3.8 - 5.8 - 3.7 %) Jydske Vestkystens radioer: 1.6 (1.5 - 1.2 -1.4 - 1.3 - 1.3 %) ANR total: 1.6 (2.1 - 2.1 - 1.0 - 1.3 - 1.2 %) Energy/NRJ: 0.5 (0.4 - 1.1 - 0.4 - 0.7 - 0.4)
De fem største kommercielle stationer: 1. Radio 100FM: 7.5 (7.1 - 7.4 - 8.1 - 6.6 - 7.6 %) 2. The Voice (total): 3.4 (2.3 - 2.8 - 2.5 - 3.7 - 2.8 %) 3. Guld FM** (total): 2.5 (1.9 - 2.2 -1.3 - 2.1 - 1.6 %) 4. Hit FM* (total): 1.3 (1.9 - 1.4 - 0.7 - 1.2 - 1.2 %) 5. Radio 2 (total): 1.5 (1.7 - 1.3 - 1.3 - 2.1 - 1.0 %)
De største salgsselskaber: ddr: 17.8 (19.5 - 17.9 -16.0 - 15.1 - 16.7 %) SBS Radio Plus: 5.9 (5.0 - 5.6 - 5.0 - 6.8 - 4.9 %)
* = ANR Hit FM, ANR Hit FM Hjørring, ANR Hit FM Frederikshavn, Radio Viborg Hit FM, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM ** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM.
Gallups Radio Index for juni er er baseret på 1.955 personer, der hver har udfyldt en radiodagbog i en uge, og giver som hovedtal, at 3.654.000 i løbet af en dag lytter til radio - på ugebasis 4.408.000. Alle danskere lytter i gennemsnit til radio knap 20 timer om ugen. Det svarer til, at gennemsnitsdanskeren lytter til radio næsten 3 timer i løbet af en dag. Disse tal er ikke ændret væsentligt i de seneste måneder. |