|
ABC og Viborg mister markedsandele
Fredag 31. oktober 2003
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
De nye lyttertal fra Gallup for 3. kvartal er ikke opmuntrende læsning i hverken Randers eller Viborg. Både Radio ABC-gruppen og de to Radio Viborg kanaler har haft en markant tilbagegang i lytningen fra 2. til 3. kvartal. ABC falder fra en share på 2.7 pct. i 2. kvartal til kun 1.9 pct. i 3. kvartal, mens Radio Viborg samtidigt går tilbage fra 2.1 til 1.4 pct. Sky Radio går lidt tilbage, mens SBS Radio – med overtagelsen af Clear Channel – har taget et solidt spring fremad og har med 8.9 pct. af al radiolytning i Danmark en meget solid position som den største kommercielle radioaktør.
Det er måske ikke helt rimeligt at sammenligne landsdækkende radiostationer og lokale radiostationer – men det viser styrkeforholdet på landsplan mellem de forskellige stationer, og det viser, hvordan radiolytningen fordeler sig på landsplan – kvartal efter kvartal.
Her er en oversigt over markedsandelene for de danske radiostationer i 3. kvartal 2003 iflg. Gallup Radio Index. Tallene i parentes er fra 2. kvartal 2003. Kun stationer med mindst 0.5 pct. af den samlede radiolytning er medtaget.
1. DR P4: 38.5 % (38.1 %) 2. DR P3: 20.8 % (20.9 %) 3. DR P1: 5.6 % (5.6 %) 4. The Voice: 2.9 % (3.3 %) 5. DR P2: 2.6 % (2.4 %) 6. Sky Radio: 2.5 % (2.7 %) 7. Radio 2: 2.0 % (1.9 %) 8. Pop FM: 1.8 % (1.8 %) 9. ANR Guld: 1.1 % (0.7 %) 10. DR Klassisk: 1.0 % (1.1 %) 11. ANR Hit: 0.9 % (1.1 %) 11. Radio ABC: 0.9 % (1.1 %) 11. Radio Viborg: 0.9 % (1.5 %) 11. Radio Sydhavsøerne: 0.9 % (0.6 %) 15. Radio Alfa: 0.8 % (1.2 %) 16. Uptown: 0.7 % (0.6 %) 16. Radio 3: 0.7 % (0.6 %) 16. NRJ: 0.7 % (0.8 %) 19. Radio Victor: 0.6 % (0.5 %) 19. Radio Holsted: 0.6 % (0.7 %) 19. Radio Horsens: 0.6 % (0.4 %) 19. Radio SLR: 0.6 % (0.5 %) 23. Viborg Guld FM: 0.5 % (0.6 %) 23. VLR Classic: 0.5 % (0.4 %) 23. Radio Køge: 0.5 % (0.3 %) 23. Radio Mojn: 0.5 % (0.4 %) 23. Radio Skala: 0.5 % (0.6 %) Udenlandske: 1.2 % (1.4 %)
Styrkeforholdet opgjort på selskaber (kun dem med over 1 pct. af radiolytningen er medtaget): 1. DR: 68.4 % (67.8 %) 2. SBS Radio: 8.9 % (5.3 %) 3. Sky Radio: 2.5 % (2.7 %) 4. ANR: 2.4 % (2.5 %) 5. Radio ABC: 1.9 % (2.7 %) 6. Radio Viborg: 1.4 % (2.1 %) 7. Radio Victor: 1.2 % (1.3 %) |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|