Vælger John de Mol trækker sig ud af det nødlidende danske radiomarked, er adm. direktør for Radio 100FM, Jim Receveur, selv klar til selv at stå i spidsen for et køb af den underskudsgivende radiostation.
"I 2003 ville jeg ikke have købt Radio 100FM. Men i den nuværende situation, synes jeg, at vores forretning har en rigtig god fremtid. Jeg tror ikke jeg får chancen, men jeg tror så meget på fremtiden, at jeg selv ville gøre det i dag," siger Jim Receveur til Business.dk.
Receveur understreger, at det ikke er ham personligt, der kan eller vil fiansiere købet, men at han i givet fald skal ud og finde investorer.
Indtil nu har Radio 100FM kostet John de Mol 280 mio. kr., og der er ikke udsigt til at 100FM foreløbigt vil komme til at give overskud.
Selv om de Mol ikke har garanteret, at han vil betale de 22.5 mio. i årlig afgift til staten - et beløb der skal betales den 15. november - så vurderer Jim Receveur, at de Mol ikke er på udkig efter en vej ud af det danske marked.
"Han har holdt sit ord indtil videre. Jeg har udviklet Radio 100 FM, og han har sagt god for det. Og han har også sagt god for, at vi bruger de 10 mio. kr. i markedsføring, som jeg er gået i gang med nu," siger Receveur til Business.dk.
Radio 100FM håber fortsat på, at politikerne leverer den lovede FM-replanlægning, der vil gøre en station som Radio 100FM helt landsdækkende og dermed tage markedsandele fra DR.
Udivklingen i Radio 100FMs markedsandel i 2008 har ikke været helt tilfredsstillende, og direktøren lægger ikke skjul på, at markedsandelen skal op. Det forventer han vil ske i løbet af de næste fire uger, hvor man satser på at se et resultat af den 10 mio. kr. dyre markedsføringskampagne og de mange nye lokalradio-frekvenser, Radio 100FM har overtaget i den senere tid.
Mens 2008 ventes at ende i et tocifret millionunderskud for Radio 100FM, så tror Jim Receveur på, at Radio 100FM i 2011 vil kunne blive til en god frorretning. Mens de tre første kvartaler af 2008 ikke så så gode ud, så går det faktisk godt med reklmesalget lige nu og forventningerne til næste år er også høje. Iflg. Receveur er recession godt for radioreklamer, fordi radioreklamer er så billige og hurtige at producere. |