Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Gallup skal fortsat måle radiolytning
Mandag 7. marts 2011
Af Stig Hartvig Nielsen
 
De kommercielle radioselskaber og DR er blevet enige om at forlænge kontrakten med TNS Gallup i to år, så aftalen nu løber til og med 2014. PPM-målingerne fortsætter uændret, men lokale radiostationer skal fremover måles gennem internetbaserede dagbøger.
I 2008 blev der skrevet danmarkshistorie på radiområdet. Hvor lyttertallene for danskernes radiolytning hidtil kun var blevet opgjort én gang om måneden, skiftede man fra 1. januar 2008 til PPM (Portable People Meter) målesystemet, hvor danskernes radiolytning blev målt på daglig basis, så radiostationer og annoncører kunne følge løbende med i danskernes lyttemønstre.

Den oprindelige aftale var femårig og løb fra 2008 til 2012. Nu er branchen og TNS Gallup blevet enige om at forlænge samarbejdet med yderligere to år, så TNS Gallup måler danskernes radiolytning frem til og med 2014. Det oplyser Gallup i dag i en pressemeddelelse.

Målingen vil fortsat bestå af to elementer – den elektroniske PPM-måling og 'Lokalradioindekset', som sikrer valide lyttertal til de mindre regionale stationer, skriver Gallup videre.

PPM-målingen fortsætter som hidtil, hvor radiostationerne har koder på deres signaler, som ikke kan høres af det menneskelige øre. Koderne bliver derimod registreret af nogle bærbare elektroniske målere - såkaldte PPM’ere, der bliver båret af et panel på 750 mennesker, som er udvalgt af TNS Gallup. PPM’erne er i stand til at registrere de koder, som radiostationerne sætter i radiosignalet, og derved kan de registrere, hvilke radiostationer danskerne lytter til.

Lokalradioindekset vil i 2011 gennemgå en ændring. Hidtil har målingen været foretaget som telefoninterviews med et antal repræsentative danskere, men i løbet af 2011 overgår målingen til at være en internetbaseret dagbogsundersøgelse.

Organisatorisk bliver konstellationen bag målingen også ændret, så målingen bliver varetaget i et samarbejde mellem en konstellation af public serviceradioudbyderne (DR og vinderen af FM4-udbuddet) og kommerciel radio, som bliver repræsenteret ved Foreningen Radioerne. Det betyder også, at den nye radiostation, der skal sende på den fjerde landsdækkende radiofrekvens, er tænkt ind i målingen allerede nu.

Forskningschefen i DR Medieforskning, Lars Thunø, der også er formand for lytterundersøgelsens styregruppe, glæder sig over, at det er lykkedes at få en aftale om forlængelse af målingen i hus:

”Det har været vigtigt for DR i forhandlingerne om forlængelsen, at det danske radiomarked er sikret fortsat levering af lyttertal af højeste kvalitet, der på bedst tænkelig vis beskriver alle danskeres reelle forbrug af radio-mediet. Dette sikres også bedst når det er hele branchen der står sammen om en fælles måling”.

Sekretariatschef for Radioerne, Marianne Bugge Zederkof, som repræsenterer de kommercielle radiostationer er glad for forlængelsen af aftalen med Gallup – ikke mindst fra et kommercielt radioperspektiv:

”Radioerne er glade for, at en samlet kommerciel branche, fortsat kan tilbyde annoncørerne day-to-day effekt af landsdækkende radioreklame og at samtlige kommercielle radioer – lokale, som regionale – får et endnu bedre værktøj til at følge lytningen i lokalområderne med internetdagbøger som supplement til telefoninter-viewene.”

”Med forlængelsen af branchens radiomåling til udgangen af 2014, har vi i fællesskab sat en milepæl i valuta-målinger/lyttermålinger i Danmark. Radiomålingen baseret på PPM-teknologien er en vigtig brik i fremtidssikringen af valutamålinger i Danmark og udviklingen af radiomarkedet” siger Frank Klausen, der er underdirektør i TNS Gallup

Henrik Hansen, der er administrerende direktør i TNS Gallup tilføjer: ”Vi er utrolig glade og lettede over, at en samlet radiobranche i Danmark har valgt at forlænge samarbejdet med TNS Gallup/Kantar Media. Vi vil gøre vores ypperste for at levere vores service til markedet baseret på vores stærke internationale netværk og vores lokale professionelle forankring.”



Foto: Fra venstre: Frederik Meyer (SBS Radio og Nova FM), Dennis Christensen (DR Medieforskning), Marianne Bugge Zederkof (Sekretariatschef RADIOERNE), Jim Receveur (adm. direktør Radio 100), Lars Thunø (forskningschef Danmarks Radio), Morten Kromann-Larsen, (direktør TNS Gallup), Frank Klausen (underdirektør TNS Gallup), Henrik Hansen (adm. direktør TNS Gallup).


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -