Kontakt os






 

Danskerne bruger penge på digital udstyr
Mandag 17. marts 2003
Af Karsten Jensen
 
De danske forbrugere købte i 2002 for mere end 5,2 milliarder kroner radio-tv udstyr, hvilket er 8 pct. mere end i 2001, oplyser BFE, der er Brancheforeningen for Forbruger Elektronik. Og det er de digitale forbrugerelektronik produkter, som trækker væksten. DVD-afspillere, digitale stillbillede kameraer, digitale videokameraer og bredformat TV home cinema med surround sound topper danskernes shoppingliste over forbrugerelektronik. Samlet viser BFE’s årsopgørelse en 2002-omsætning på 11,4 milliarder. Det dækker over en stor fremgang i salget af de mange nye digitale produkter, som udskiftes til fordel for de gamle analoge.
DVD’erne haler godt ind på videoerne. Danskerne købte i 2002 210.000 DVD-afspillere til tv’et, hvilket er en stigning på 40 pct. målt i styktal i forhold til 2001. Salget af video-maskiner var i 2002 på 190.000 styk, hvilket er en mindre vækst på et ellers stabilt marked. 2002 er det første år, hvor danskerne købte flere DVD-afspillere end video-maskiner. Man kan konstatere, at forbrugerne mener DVD alvorligt som valg af afspiller til deres TV, og i fremtiden forventes det, at det samme vil ske med DVD-optageren, som allerede er ude i butikkerne. Video dækker fortsat et behov for tidsforskudt tv-optagelse og som afspiller for de mange videobånd, husstanden gennem årene har optaget og gemt i deres

Der blev solgt 140.000 bredformat-TV i 2002, hvilket er en stigning på ikke mindre end 56 pct. i forhold til året før, hvor der blev solgt 90.000 styk. Der står allerede i dag bredformat tv i mere end 17 pct. af de danske hjem. Salget af almindelige tv i 4:3 format er faldet med 5 pct. fra 2001 til 2002 med et styktal på 200.000 i 2002. Det er en fortsættelse af en nedgang, som begyndte i 1999, hvorefter salget er faldet med 157.000 færre solgte 4:3 tv-apparater end i 1998. Det nye plasma fladskærms-TV til væggen er trods en stykpris på mellem 40.000 - 150.000 kroner begyndt at blive efterspurgt, og i 2002 valgte 1.200 denne nye tv-løsning. Totalt steg salget af TV i 2002 med 13 pct. i forhold til 2001 til i alt 340.000 styk.

Salget af stereoanlæg steg med 3 pct. fra 2001 til 2002, hvor der blev solgt 175.000 styk, men anlæggene bliver større og dyrere og bliver i stigende grad anvendt sammen med TV’et som en attraktiv del af hjemmebiografen. Heraf tegner de nye home cinema systemer med surround sound sig for en stigende andel med 35.000 solgte eksemplarer i 2002.

På satellitområdet blev størstedelen omlagt til digital modtagelse i 2001, og det medførte naturligt nok en voldsom salgspukkel af digitale satellitmodtagere. 170.000 modtagere blev der solgt i 2001. Det tal faldt til 85.000 modtagere i 2002.

Samlet set blev omsætningen målt i forbrugerkroner på antenne-, satellit- og kabel-tv-området i alt 0,7 milliarder kroner i 2002.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002