Viasat truer antenneforeningerne til at placere selskabets tv-kanaler i bestemte programpakker - stik imod en højesteretsdom, der erklærer proceduren ulovlig
Viasat nøjes ikke med - som B.T. kunne dokumentere i går - at smøre antenneforeningernes formænd med "Dining and Wining" og rejser, for at få programmer som TV3 og 3+ ud til så mange seere som muligt. Viasat sætter nemlig også tommelskruerne på antenneforeningernes formænd, så TV3 og 3+ bliver placeret i de bedste programpakker. Ellers bliver der lukket ned for alle Viasats kanaler.
En dom fra Højesteret fra august sidste år slog ellers fast, at Viasat ikke må tvinge antenneforeningerne til at placere TV3 og 3+ i bestemte programpakker. Men det er Viasat tilsyneladende ligeglade med. I hvert fald fortsætter Viasat med de barske metoder, skriver BT.
- Jeg er meget forbavset over, at Viasat ikke vil respektere en afgørelse fra landets højeste domstol. Det er en underlig måde at opføre sig på, siger direktør for Forenede Danske Antenneanlæg (FDA), Søren Birksø Sørensen, som mener, at Viasat bruger en teknisk ændring i lovgivningen til trække tiden ud.
Hos Forbrugerrådet undrer man sig også i den grad over Viasats måde at behandle kunderne på:
- Jeg kender ikke nogen virksomheder, som tager så let på lovgivningen, som Viasat gør. Det er også derfor, at vi bliver nødt til at føre retssager imod dem. De er simpelthen udenfor pædagogisk rækkevidde, siger jurist i Forbrugerrådet, Sonny Kristoffersen til bladet.
Efter Højesteret fældede sin dom over Viasat, er der sket en teknisk ændring i lovgivningen. Derfor starter sagen nu forfra hos Konkurrencestyrelsen.
Viasats administrerende direktør Kim Poder mener ikke, at Viasat bare trækker tiden ud. Han føler sig overbevist om, at Konkurrencestyrelsen vil give Viasat ret, selv om Højesteret allerede har afgjort sagen en gang. Direktørens væsentligste argument er nemlig, at jo flere seere TV3 har, jo billigere bliver det for forbrugeren. Derfor gavner det konkurrencen.
Men det argument har FDAs direktør meget svært ved at se det rimelige i:
- Det er et mystisk argument, at man skal tvinge alle forbrugere til at købe en bestemt vare, for at den kan blive billigere for dem, som gerne vil have den. Det skriger jo til himlen, understreger direktør Søren Birksø Sørensen fra Foreningen af Danske Antenneanlæg. |