Kontakt os






 

Ny undersøgelse: Flow-tv er presset
Mandag 2. september 2013
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Hver fjerde dansker er utilfreds med kvaliteten af det, der bliver vist i tv. Og hver anden synes, at kvaliteten er blevet dårligere eller meget dårligere de seneste ti år. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen blandt voksne danskere, der ser tv. Flow-tv er stærkt presset, mener eksperter.
"Flow-tv, som vi kender det, er unægtelig stærkt presset, og selvom det nok ikke vil uddø lige med det samme, vil flow-tv komme til at ændre karakter de kommende år," siger digital medieanalytiker Claus Bülow Christensen fra GlobalConnect Innovation.

Når danskerne er utilfredse med flow tv, er det bl.a. pga. reklamer og genudsendelser. Undersøgelsen viser, at hhv. 84 og 85 procent synes, at der er for mange reklamer og genudsendelser i tv.

Og kun hver fjerde synes, at programplanen med faste tidspunkter passer ind i deres hverdag.

Derfor vinder de nye streamingtjenester som bl.a. Netflix frem. Søndagsavisens undersøgelse viser, at det nu er mere end hver tredje, der anvender streamingtjenester, og blandt unge under 35 år er det seks ud af ti.


Flow tv dør ikke

Eksperterne er dog også enige om, at der er plads til flow-tv, hvis tv-kanalerne fokuserer på aktualitet, store begivenheder, sport, reality-programmer, musikbegivenheder og shows produceret af tv-stationerne selv.

"Flow-tv vil stadig have sin berettigelse, når der sker noget lige nu og her, som mange gerne vil se," siger fremtidsforsker Klaus Mogensen til Søndagsavisen.


Mænd ser sport og kvinder ser boligprogrammer

Undersøgelsen viser i øvrigt, at 43 pct. af de adspurgte ser tv mellem ½ og 2 timer dagligt, mens 37 pct. svarede at de ser 3-4 timer dagligt. Kun 9 pct. af danskerne ser aldrig eller sjældent tv.

Der er markante kønsforskellige i tv-forbruget. Mens 35 pct. af mænd ser sport i tv, så er det kun 9 pct. af kvinderne.

Kvinderne foretrækker i stedet - i større grad end mændene at se tv-serier (41 mod 29 pct.), mad-programmer (21 mod 12 pct.), boligprogrammer (15 mod 5 pct.) og reality-tv (12 mod 4 pct.).

Kønnene er mere enige om at se nyheder/debat, film og dokumentarer. Her er der ingen eller kun en lille forskel på forbruget mellem de to køn.


Irriterende værter

Kun 14 pct. af de adspurgte synes, at værterne på diverse tv-shows er tiltalende, mens 35 pct. giver udtryk for, at de er irriterende.

Endelig mener 43 pct. at film på dansk tv typisk sendes for sent. Beskedne én pct. mener, at film sendes for tidligt.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002