Kontakt os






 

Xstream vil revolutionere markedet for internet-tv
Mandag 9. februar 2009
Af Karsten Jensen
 
Det danske marked for internet-tv står over for en gennemgribende forandring, hvor nye teknologiske muligheder vil skabe et frit marked for køb, salg og deling af indslag til web-tv.
MediaHubben er den nyeste satsning fra Xstream Media Solutions, der i forvejen leverer den teknologiske platform til internet-tv på mange af de største nyhedssites i Skandinavien.

”Der har konstant været medier, der har efterspurgt et MediaHub-koncept, og vi er meget stolte af at kunne levere denne ydelse som de første,” siger Frank Thorup, adm. direktør for Xstream Media Solutions.

MediaHubben giver muligheder for at dele indhold internt mellem forskellige medier i samme koncern, at tilbyde udvalgte indslag til andre medier og for at producenter afsætter deres indhold til aftager-medierne.

”Det er et kolossalt teknologisk fremskridt for medierne, og det vil samtidig skabe en helt ny markedsplads for tv-indslag til internettet, hvor MediaHubben bryder Scanpix’ og Ritzaus Bureaus monopol på formidling af indhold til internet-tv i Danmark. Når man producerer indhold og lægger det ind i Hubben, får man nem adgang til at synliggøre og afsætte sine produkter. Det har tidligere været et problem for mange producenter, der har manglet en teknologisk platform og været ukendte for aftagerne,” siger Frank Thorup, adm. direktør for Xstream Media Solutions.

Han påpeger, at det nye koncept også åbner nye muligheder for mediesites, som med adgang til MediaHubben kan nå op på den kritiske masse af antal indslag, der skal til for at tiltrække og fastholde brugerne. Det bliver også muligt at udveksle tv-klip og indslag mellem de nordiske lande. MediaHubben nedbryder nemlig en teknologisk barriere og vil kunne skabe en form for indre marked for streamet tv i Norden, hævder Xstream.

MediaHub-konceptet kan beskrives som en brugervenlig, lovlig fildelingstjeneste, hvor man kan udbyde tv-klip til udvalgte aftagere. Producenten bestemmer suverænt, hvilke medier der har adgang til hvilke klip, således at konkurrerende medier kan anvende Hubben uden at få adgang til hinandens materiale. Hvert klip kan prissættes for sig, og man kan på meget kort tid købe enten et færdigt tv-indslag eller råklip – alt efter hvad der udbydes på Hubben.

”Et godt eksempel er tv-klippet med meteornedslaget for nyligt. Sydsvenskan bragte klippet med meteoren med det samme, mens andre medier først fik det 48 timer senere. Hvis man havde brugt MediaHubben, kunne andre netmedier omgående have købt klippet af Sydsvenskan,” siger Frank Thorup.

MediaHubben lanceres officielt den 1. marts, men allerede nu er Jyllands-Posten, B.T., TV Norge, Adresse Avisen og udvalgte Schibsted-medier i fuld gang med at bruge systemets muligheder.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002