Danskernes tv-sening lå i 2013 fortsat på et højt niveau - også selv om der skete et fald i året på cirka otte procent blandt alle danskere. Hver dansker så i 2013 fjernsyn gennemsnitligt tre dagligt.
"At udnævne digitale skærme til en aktuel trussel mod tv-mediets position i 2013, er historieløst," lyder vurderingen fra senior media manager Michael Hansen, mediebureauet Mindshare, over for Mediawatch iflg. TV 2.
Hermed erklærer Mindshare sig uenig i meldinger fra andre mediebureauer, der mener, at bl.a. streaming-tilbud tager noget af danskernes tid til traditionel tv-sening.
Hos Mindshare hæfter man sig ved, at danskernes tv-forbrug i 2013 lå markant højere end i årene før 2009. Faktisk ligger tv-seningen i 2013 hele 15 procent højere end det ganske stabile niveau, Danmark oplevede i årene 2003-2008.
"Når man ser på vores tv-forbrug over længere tid, er det ikke plausibelt at udlægge nye seervaner i 2013 som en trussel mod flow-tv. Ingen tvivl om at second screens vil stjæle markedsandele fra flow-tv, men bemærk, at tv-forbruget steg markant i årene 2008-2012, hvor digital mediebrug ligeledes var i voldsom vækst," siger Michael Hansen.
|