Påsken medfører altid et fald i danskernes tv-forbrug, og det forstærkes, når vejret er godt. Det var i høj grad tilfældet i år, oplyser mediaedge:cia. Den pludselige overgang til næsten sommeragtige temperaturer betød en meget drastisk nedgang i tv-forbruget på omkring 15 procent, i forhold til en normal uge i dette forår.
Tal fra Gallups TV-meter målinger viser også, at tv-forbruget tillige lå lavere i forhold til påskeugen sidste år, som faldt i uge 13, og som var en del varmere og mere solrig end i år.
Det var TV 2, der mistede mest i påsken. Fra at hver dansker i løbet af foråret har set lidt over en time TV 2 om dagen, faldt dette i sidste uge til mindre end 48 minutter om dagen; et fald på 20-25 procent. Det skal nævnes, at TV 2 har haft et særdeles godt forår, og det store fald i påskeugen kommer fra et meget højt niveau.
De øvrige kommercielle stationer mistede også en smule seere i påskeugen, oplyser mediaedge:cia videre. For Viasat-kanalerne og TvDanmark1-2 var faldet på hhv. ca. 7 og 4 procent. Det betyder dermed, at Viasat-kanalerne og TvDanmark1-2 begge vandt kommercielle seerandele fra TV 2. TvDanmark1-2 indkasserede med en kommerciel seerandel på 15,5 procent i personer 21-50 år den højeste seerandel i mere end halvanden år, mens TV 2 havde årets laveste seerandel. |