Kontakt os






 

De brede kanaler står stærkt hos de unge, men ungdoms-kanaler i svag vækst
Fredag 24. januar 2014
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Det er velkendt, at de unge mellem 15 og 24 år ser mindre tv end resten af befolkningen. Men når de så ser tv, så bruger de langt mest tid på de brede kanaler som TV 2, TV3 og DR1. De fire ungdomskanaler TV 2 Zulu, MTV, DR3 og 7’eren gik dog samlet lidt frem i 2013 og tegner sig nu for i alt 12.1 pct. af de unges tv-forbrug. Til sammenligning tegner TV 2 sig alene for 19.2 pct. af den tid, de 15-24 årige bruger på flow-tv. Og så har de fire ungdomskanaler flere seere uden for målgruppen end blandt målgruppen – ikke mindst DR3, hvor 90 pct. af seerne befinder sig udenfor målgruppen.


Når de unge skal se almindeligt, live tv – så er det først og fremmest de tre brede kanaler TV 2, TV3 og DR1, der trækker – og alle tre kanaler styrker deres position hos de 15-24 årige i 2013 set i forhold til 2012.

TV 2 øgede sin markedsandel (share) blandt de unge fra 18.7 til 19.2 pct., TV3 gik frem fra 9.4 til 10.1 pct. og DR1 gik frem fra 9.4 til 9.6 pct. blandt de unge – fra 2012 til 2013.

De niche-kanaler der er direkte målrettede til de unge klarer sig også lidt bedre blandt de unge i 2013 end i 2012.

TV 2 Zulu er fortsat størst med en share på 6.3 pct. blandt de 15-24 årige; stort set uændret i forhold til 2012. Til gengæld er der klar fremgang for MTV og DR3. MTV går frem fra 2.3 til 2.7 pct., og DR3 går frem fra 1.7 til 2.4 pct. Den mindst sete af de unges tv-kanaler, 7’eren, blev i 2013 endnu mindre end i 2012: Ned fra 1.1 til 0.7 pct. Når de unge ser tv, bruger de altså 99.3 pct. af deres tid foran skærmen på at se alt andet end 7’eren.

Lidt overraskende er det, at de unge faktisk ser meget børne-tv. En kanal som Disney, der har de 6-16 årige som målgruppe, tiltrak i 2013 en share blandt de 15-24 årige på hele 4.3 pct. (ned fra 6 pct i 2012). Disney er dermed langt større blandt de 15-24 årige end DR3, MTV og 7’eren.

De kanaler der mistede terræn hos de unge seere mellem 15 og 24 år i 2013 var først og fremmest - udover Disney - følgende kanaler: DR Ramasjang, Kanal 4, Discovery Channel, Kanal 5 og TV3+.


Ungdomskanalernes seere er alt for gamle

De niche-kanaler der er tiltænkt de unge, rammer ikke helt plet. Især rammer DR3 og TV 2 Zulu væsentligt ældre seere end tiltænkt, mens MTV rammer de unge i langt højere grad end de andre ungdomskanaler.

Gallup har beregnet den gennemsnitlige alder på de forskellige tv-kanalers seere for tvnyt.com og vægtet tallene i forhold til antal minutter set.

Her er gennemsnitsalderen for seerne til de fire ungdomskanaler i 2013 (i parentes tallet for 2012):

DR3: 43 år (46 år)
TV 2 Zulu: 37 år (36 år)
7’eren: 34 år (32 år)
MTV: 27 år (27 år)

De eneste tv-kanaler, der har en aldersgennemsnit blandt seerne på under 25 år er børnekanalerne Disney, Boomerang, Disney Junior, DR Ramasjang, Nickelodeon og Disney XD, der alle har seere, der er gennemsnitligt 16-19 år.


Ingen ungdomskanaler har flertal af seere i målgruppen

Ingen af de fire ungdoms-tv-kanaler har et flertal af deres seere mellem 15 og 24 år, men MTV er dog meget tæt på. Hele 45.9 pct. (uændret i 2013 i forhold til 2012) af MTV’s seere befinder sig i målgruppen.

Hos TV 2 Zulu er det kun 16.6 pct. af kanalens seere, der er mellem 15 og 24 år. Og det går dermed i den helt gale retning for Zulu. I 2012 var procentandelen 18.3.

I 2012 var kun 7.6 pct. af DR3’s seere i målgruppen. I 2013 blev denne andel forbedret til 9.6 pct. Det vil altså fortsat sige, at over 90 pct. af DR3s seere er under 15 eller over 24 år.

Her er tallene for 2013 (med 2012 i parentes), der viser, hvor stor en andel af en tv-kanals seere der ligger inden for målgruppen 15-24 år:

MTV: 45.9 pct. (45.9 pct.)
7’eren: 24.9 pct. (27.7 pct.)
TV 2 Zulu: 16.6 pct. (18.3 pct.)
DR3: 9.6 pct. (7.6 pct.)

I øvrigt er det bemærkelsesværdigt, at børnekanalen Disney har hele 18.8 pct. af deres seere i aldersgruppen 15-24 år. TV3+, TV3, TLC og Nickelodeon klarer sig også pænt; andelen af deres seere mellem 15 og 24 år ligger på mellem 15 og 12 pct.

Alle tal stammer fra en Gallup-kørsel for tvnyt.com.




Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002