Kontakt os






 

Danskere dropper udenlandsk tv
Mandag 21. februar 2005
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Eurosport, MTV og CNN. Kendte navne på udenlandske tv-stationer men færre og færre bruger tid på at se disse kanaler. Ud af 22 udenlandske kanaler har de 11 haft faldende seertal siden 1998, mens størstedelen af resten stagnerer, viser tal fra Gallup TV-Meter.
Faldet skyldes især to faktorer, vurderer professor i medievidenskab på Københavns Universitet, Stig Hjarvard, overfor Fyens Stiftstidende:

"De danske tv-stationer har udviklet sig meget, og så er der blevet flere af dem. Derudover er de kommet i omdrejninger på de områder, som de udenlandske tv-kanaler tilbyder. DR og TV 2 dækker meget hurtigt "breaking news". Danskerne foretrækker de danske versioner med danske studieværter", forklarer Stig Hjarvard.

Han peger som eksempel på, at danske tv-seere i 2003 iflg. Gallup kun brugte to minutter på at se CNN ugentligt og fire minutter på BBC. Det kan sammenlignes med at en gennemsnitlig seer brugte knap 6½ time om ugen på at se TV 2.

Kun når der sker store ting som f.eks. prinsesse Dianas død stiger seertallet til de udenlandske tv-kanaler - men dog kun lidt.

En af grundene er iflg. Hjarvard sproget: "Tv, der ikke er tekstet eller synkroniseret, har det meget svært i Danmark", konstaterer han.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002