Det svenske investeringsselskab Proventus er rykket endnu et felt frem i kampen om kontrollen med kommercielt tv i Norden. Nu har selskabet købt sig ind i finske Alma Media.
Brikkerne rykker hurtigt for tiden i spillet om markedet for kommercielt tv i Norden, skriver Berlingske Tidende.
De sidste to vindende træk er tilkommet det svenske investeringsselskab Proventus, som sidste uge købte 15,1 procent af aktierne i den svenske tv-kanal TV4 og nu har købt cirka 4,4 milloner aktier og 931.796 aktier af serie II i finske Alma Media. Det svarer til 8,5 procent af kapitalen og 15,2 procent af stemmerne i medieselskabet. Sælgeren af aktierne i Alma Media er Livforsikringsselskabet Suomi, Pohjola Liv samt Pensionsforsikringssselskabet, Ilmarinen.
Proventus har ikke tidligere ejet aktier i Alma Media og er i det hele taget er selskabet en spritny spiller i den nordiske mediekamp. Proventus kom på banen sidste uge, da selskabet pludselig købte 15,2 procent af aktiekapitalen i tv-kanalen TV4. Med det nye aktieopkøb er Proventus for alvor kommet ind i kampen, hvis spillere blandt andre inkluderer ærkerivalerne; den svenske mediekoncern Bonnier og den norske mediegruppe Schibsted, der også begge store har ejerandele i TV4.
Det er Bonnier, der kontrollerer Alma Media, og sammen med den finske mediegruppe er Bonnier den største ejer i TV4 med 51 procent af aktiekapitalen. Så med Proventus' nye aktiopkøb er investeringsselskabet rykket lidt længere ind på Bonniers enemærker.
Medie-magtkampen er interessant i Danmark. Ikke kun fordi TV4 har lagt billet ind på TV 2 sammen med Det Berlingske Officin, men langt mere, fordi den også handler om en de store medieselskabers ønske om tværnational kontrol over de største og toneangivende kommercielle TV-stationer i hele Norden. Det vil sige TV2 i Norge, TV4 i Sverige, TV 2 i Danmark og MTV3 i Finland. Og dertil er TV4 den første strategiske brik. |