Kontakt os






 

Danmark siger nej til liberalisering af tv-reklamer
Mandag 13. november 2006
Af Knud Hyllested
 
Når EU’s kulturministre i dag mødes for at drøfte en lempelse af bestemmelserne for tv-reklame, vil Danmark stemme imod.
I de nye EU-bestemmelser for tv-reklamer åbnes der op for tilladelse af produktplacering, gennem mange år kendt i film som skjult reklame. Det vil betyde, at antallet af reklameminutter pr. time automatisk udvides ud over de i øjeblikket tilladte max. 12 minutter.

Der er dog tale om et såkaldt minimumsdirektiv. Det betyder, at Danmark ikke vil være forpligtiget af de nye regler, men kan fortsætte med de nuværende retningslinjer.

Enhedslistens EU-ordfører, Rune Lund, er dog af den opfattelse, at det vil kunne give problemer med udenlandske tv-stationer, der sender i Danmark og vil kunne tiltrække reklamepenge her fra landet. Selv om der er tale om et minimumsdirektiv, så vil det, hvis det giver tv-stationer i udlandet bedre muligheder, presse danske stationer, siger Rune Lund til Politiken.

Forbrugerrådet betegner produktplacering som en trussel mod forbrugerbeskyttelsen.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002