Teenagere i alderen 11-15 år vil hellere undvære tv'et end internettet og mobiltelefonen. Det viser en ny stor britisk undersøgelse fra Ofcom.
Undersøgelsen fra Offcom viser, at tv mister betydning blandt de 12-15 årige i forhold til tidligere. Sidste år angav 24 pct., at de for alt i verden ikke ville undvære deres tv. I år er det tal faldet til 18 pct.
Klart populærest nu er mobiltelefonen. 28 pct. angiver, at mobilen er det, de ville savne mest. Næstpopulærest er internettet med 25 pct.
Selv om tv tilsyneladende mister terræn i forhold til mobilen og internettet, så ser de unge i Storbritannien dog alligevel tv som aldrig før. I gennemsnit ser de 12-15 årige 17 timer og 37 minutters tv hver uge (svarer til godt 2 ½ time dagligt). Det er det højeste i fem år. En del af tv-kiggeriet finder - dog - nu sted på andre platforme end traditionelt tv - fx via BBC's nye iPlayer.
Tv's betydning falder også for børn i andre aldersgrupper
Blandt børn i aldersgruppen 5-7 år er der 48 pct. der siger, at de nødigst ville undvære tv'et. I 2007 var det tilsvarende tal hele 64 pct.
For de 8-11 årige er tallet faldet fra 51 til 39 pct.
Undersøgelsen er baseret på interview med 1.717 britiske børn og unge. Rapporten kan læses her: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/media-literacy/oct2011/Children_and_parents.pdf
|