Kontakt os






 

Niche-tv-kanaler er rene pengemaskiner
Fredag 18. november 2005
Af Thomas Nielsen
 
Nye niche-kanaler på tv for de unge, de ældre, filmelskere, børn, babyer og bil-freaks er ikke for seernes skyld, mener medieforsker Frans Mortensen. Trods seertal der er så lave at de næsten ikke kan måles, tjener tv-stationerne millioner af kroner på blot at være på kabel-tv anlæggene.
Aldrig har danskerne haft flere tv-kanaler med specialtemaer at vælge mellem.

Nyeste skud på niche-stammen er TV 2 Film, som kom blot et år efter, at den landsdækkende tv-station lancerede TV 2 Charlie. I forvejen har TV3 også en række niche-kanaler, og tæller man de udenlandske med, er det efterhånden størstedelen af kabel-pakken, der består af tema-orienterede kanaler. Og der vil komme mange flere.

Ifølge medieforsker Frands Mortensen fra Aarhus Universitet er nichekanalerne mest af alt en fed og billig fidus for tv-stationerne, der kan skrabe penge ind med en minimal indsats:

"De har jo fundet ud af, at de kan få 100 kr. om året pr. husstand for de her kanaler, og så er det faktisk lige meget, om de har seere eller ej - bare kanalen ligger på TDC's kabel-net. En kanal som TV 2 Charlie kører fint rundt, selvom seertallet er så lavt, at det næsten ikke kan måles", siger han og forklarer, at den nye måde at skabe indtjening på er et resultat af, at stationerne har indset, at de i 90'erne havde urealistiske forventninger til annoncemarkedet.

"Engang troede tv-stationerne jo, at man kunne drive tv via reklameindtægter. Det har de fundet ud af, at man slet ikke kan, og så har de set fidusen i, at man kan kræve abonnement. Det var TV3, der først fik den smarte idé, og siden er kanaler som 3+, Kanal 5, Zulu og Charlie fulgt efter", siger Frands Mortensen til Dagbladenes Bureau.

Direktør i mediebureauet Mediacom, Kenneth Brenøe, er enig med Frands Mortensen.

"For tv-stationen løber det måske op i 50-70 millioner om året, som de kan få i kassen ved at sende programmer, som de i forvejen bare har liggende på hylden. Og så betyder det i princippet ikke noget, om de har en eller fem procent af seerne, så længe de er på kabelnettet".

Hos TV 2 er informationschef Kaj Høivang enig i, at det ikke er familien Danmarks ønsker, der er den primære årsag til, at stationen er kommet ind i en stime med at lancere en ny niche-kanel en gang om året

"Vores drivkraft for at etablere nye kanaler er kommercielle årsager. Vi har brug for den indtægt, fordi vi har en public service-forpligtelse, som kræver mange penge. Derfor mener jeg også, at det i sidste ende er til gavn for seerne, fordi de nye kanaler kan være med til at opretholde vores public service-niveau", siger han - og tilføjer i øvrigt, at TV 2 har planer om at starte endnu en niche-kanal til næste år.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002