">



Kontakt os






 

DR reklamerede igen for Weber-grill
Mandag 12. december 2011
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Weber har lavet et barn på DR, mener en ekspert. Flere gange har DR reklameret for Webergrill. Senest i går på DRs hjemmeside. Tidligere har DR reklameret så meget for Weber, at en konkurrerende grill-fabrikant måtte fyre 50 medarbejdere. DR erkender selv, at det hele er "bekymrende".

'Vellykket and i webergrill'. Det var i går søndag en af de mest fremtrædende overskrifter på dr.dk, skriver gratisavisen 24timer - og citerer videre fra DRs rosende omtale: "Webergrillen behøver ikke gå i vinterhi, mener Morten Ankerdal, der steger juleand i den."

Og det er bestemt ikke første gang, at DR har anbefalet Webers kuglegrill.

Jan Glæsel og hans kone, Miriam, lærte i år 2000 gennem syv programmer - fredag i bedste sendetid - hvordan seerne burde droppe den almindelige åbne grill med to ben til fordel for en Weber-kuglegrill, der blev vist i programmet.

Seerne fik ikke at vide, at Jan Glæsel samarbejdede med netop Weber.

Sidste år lagde DR1's 'Aftenshowet' sendetid til Jan Glæsel , der igen fik lejlighed til at rose Weber-kuglegrillen. Og naturligvis uden nogen form for kritiske spørgsmål, og igen uden at nævne, at Glæsel har samarbejdet med Weber.

Jan Glæsel og konen var inviteret i studiet i forbindelse med udgivelsen af en kuglegrill-kogebog. Parret bruger i dag 'Aftenshowet'-udsendelsen til at reklamere for kogebogen. Det sker på bogens website, konstaterer 24timer.


Konkurrent måtte fyre 50 medarbejdere

John Temp, der producerede den engang populære Gaucho-grill - lige indtil Weber-grillen blev udbredt - fortæller til 24timer om, hvad der skete i år 2000:

"Det var grotesk. Programmerne forherligede helt ukritisk Weber-grillen. Konkret betød det, at DR ødelagde grundlaget for de 50 ansatte, der producerede Gaucho-grillen i min virksomhed. Det var noget svineri, det var tyveri, og det skrev jeg til DR's daværende generaldirektør, Christian Nissen, som beklagede det, der var sket. Men lige siden er DRs reklame for Weber fortsat helt ufortrødent."


Medieforsker kalder det problematisk

Medieforsker Klaus Kjøller siger, at DRs omtale af Weber svarer til, at DR skriver 'Nike', hver gang, DR skriver 'kondisko'.

"DR bør benævne det 'kugle-grill', og det er ret problematisk, at Weber tilsyneladende er lykkedes med at lave et barn på DR, som så har opdraget befolkningen til at købe Weber-grill-typen. Dermed overtræder de egne regler om neutralitet og objektivitet," siger han til 24timer.


DR kalder det bekymrende

Lytternes og seernes redaktør i DR, Jacob Mollerup, siger, at det bekymrer ham at høre, at et DR-program skulle have haft alvorlige konsekvenser for en virksomhed. Han vil nu kigge nærmere på DRs omtale af Weber-grillen.


Foto: I dag mandag er teksten på dr.dks hjemmeside ændret fra "Vellykket and i webergrill" til "Vellæykket and i kuglegrillen". Screen-dump fra dr.dk



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002