Kontakt os






 

To millioner så EM-finalen
Mandag 2. juli 2012
Af Stig Hartvig Nielsen
 
To millioner danskere fulgte EM-finalen i fodbold søndag aften. Kampen blev vist på både DR1 og TV 2, og de fleste valgte at se kampen på DR1. Men TV 2 klager ikke: EM-bold og Tour de France betød nemlig, at søndagen blev en af årets bedste dage for TV 2.
EURO 2012 i Polen og Ukraine har været en stor succes hos tv-seerne, og det kulminerede ved gårsdagens finale, som havde to millioner seere til selve kampen på TV 2 og DR1: 996.000 på DR1 og 975.000 på TV 2.

EM-finalen mellem Italien og Spanien er dermed den næstmest sete kamp under EM – kun overgået af Danmarks gruppefinale mod Tyskland.

TV 2 kan melde om, at næsten hver anden dansker så med på TV 2 i løbet af i går søndag den 1. juli, og disse seere brugte i gennemsnit 2 timer 20 minutter på at se TV 2s hovedkanal. Her var hovedtilbuddet 12 timers sport – Tour de France og EM-fodbold - suppleret af nyhedsudsendelser i løbet af dagen.

"Efter det flotte Giro d’Italia i maj har EM i fodbold været den perfekte fortsættelse på den gigantiske sportssommer 2012 på TV 2. Vi har leveret en flot EM-dækning, og EM har været en stor succes på hele Danmarks hjemmebane. Jeg glæder mig over den store interesse fra danskerne – også til de kampe, hvor Danmark ikke har været med," siger TV 2s sportschef, Frederik Lauesen, der også er glad for, at man som en ekstra feature viste EM-finalen i 3D for første gang i historien.


13,5 timers EM-sening pr. dansker

Hver dansker har i snit brugt cirka 13,5 timer på at følge EM i fodbold på TV 2, DR1 og DR2 – lidt mere på TV 2 end på DR. EURO 2012 bliver dermed sammen med OL årets største tv-trækplastre.

Det tilsvarende seerforbrug var 8,5 timer under EM i 2008, hvor Danmark ikke deltog, og godt 14 timer ved EM-slutrunden i 2004, hvor Danmark spillede sig i kvartfinalen.


En af årets bedste dage

Gårsdagens store sportsdag med EM-fodbold og Tour de France på TV 2 betød, at søndag 1. juli blev en af årets bedste dage på TV 2.

"Tour de France har fra starten vist sin høje kvalitet og overraskende sider. Seerne har både fået Cancellara i gult og Michael Mørkøv i den prikkede bjergtrøje, så dramaet er i gang," siger Frederik Lauesen.

Danskerne følger i høj grad 'Touren' på både tv, nettet og mobiltelefonen. TV 2s nye Tour-app ligger således allerede efter to dage nummer ét på listen over de mest downloadede applikationer i App Store.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002