Kontakt os






 

Kommerciel tankegang i DR Nyheder var skyld i misvisende exitprognose
Torsdag 21. november 2013
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Socialdemokraterne får 22,7 pct. af stemmerne og mister hver fjerde af vælgerne fra 2009. Sådan lød det fra DR mandag eftermiddag iflg. en exitprognose fra Epinion som kilde. Det passede bare slet ikke. Socialdemokraterne fik 29,5 procent af stemmerne. Når DR bragte exitprognosen, der var baseret på et uhyre spinkelt grundlag, var det kulminationen på flere års internt kommercielt pres på DRs valgdækning. Det siger mangeårig DR-chef Per Bjerre i en kommentar og retter samtidigt en skarp kritik af DRs nyhedsdirektør Ulrik Haagerup.
"Da DR på valgdagen brændte fingrene på en misvisende exitprognose, var det ikke et hændeligt uheld. Det var kulminationen på flere års internt kommercielt pres på DRs valgdækning." Det skriver Per Bjerre i en kommentar på Facebook.

Per Bjerre var ansat i DR fra 1985 til 2012 - bl.a. som mangeårig leder af DR Bornholm og senere som chef i DR Nyheder, og medansvarlig for valgdækningen ved flere valg. Han har fulgt etikkens kamp mod den mere kommercielle tankegang i DR Nyheder.

Bjerre beskriver i kommentaren to hovedkræfter i DR Nyheder. Den ene satte troværdighed over alt andet og i denne lejr var man derfor modstandere af tidlige exitpolls ved valg. I den anden lejr handlede det mest om at blive størst - om at vinde over DR2.

Da Ulrik Haagerup tiltrådte som nyhedsdirektør var han på det første hold. Per Bjerre beskriver Haagerup som en etisk helt.

I valgplanlægningen har den kommercielle tankegang ved de senere års valg presset på for at få en exit-prognose på tidligt - i håb om, at den kunne sikre flere seere til DR end til TV2. "Den fløj har forsøgt at gå så langt som muligt ved hvert af de seneste valg. I år ser den ud til at have vundet," skriver Per Bjerre og fortsætter:

"Når DR så tager skridtet og giver os en ifølge nyhedsdirektøren selv etisk kritisk exitprognose klokken 15 på valgdagen, er det tankevækkende, at DR oven i købet vælger at give os en prognose bygget på alt for få adspurgte.

En troværdig exitpoll skal foretages på selve valgdagen efter at folk har stemt, og man skal helst tale med 5-10.000 vælgere fordelt over hele landet. Ikke 744 mennesker, som DR gjorde her.

Og hvor ved jeg det fra? Jo, det var den besked meningsmålingsinstituttet gav, da jeg i sin tid var med til at forhandle med dem. De advarede mod et spinkelt grundlag og mod at gå for tidligt ud. Ved dette kommunalvalg har DR tilsyneladende med åbne øjne trodset disse råd og markedsført et ikke validt produkt som kvalitet.

Det er trist at følge, hvad der sker i DR Nyheder i disse dage. Trist fordi mange dygtige medarbejdere gør et stort arbejde for at forbedre valgdækningen. Trist at troværdige værter skal formidle dårlige tal. Trist at stærke kræfter i DR tilsyneladende stadig tænker kommercielt, selv om DRs grundlov jo helt enkelt tilsiger, at DR altid skal vælge kvalitetsvejen."

Og Per Bjerre slutter med at spørge, om en beklagelse er nok? "Det var jo helt bevidst, at DR traf sit valg."



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002