Kontakt os






 

USA: Milliarder i tv-reklame forud for præsident-valgkamp
Torsdag 22. juli 2004
Af Thomas Nielsen
 
Måneder før præsidentvalget har George Bush og rivalen John Kerry allerede brugt 1,1 mia. kr. på tv-reklamer og annoncer. Det er mere end nogen tidligere kandidater. Folks tv-vaner bestemmer, hvor der annonceres.
Selv om der stadig er mere end tre måneder til det amerikanske præsidentvalg, så er der allerede på nuværende tidspunkt brugt flere dollar på tv-reklamer og annoncer end i nogen tidligere valgkamp i USA, skriver Berlingske Tidende.

Præsident George W. Bush og den demokratiske rival John Kerry har foreløbig spenderet 1,1 mia. danske kroner på de hidtige tv-kampagner - og det endda kun på baggrund af annoncering i lokale tv-stationer og før den aggressive slutspurt til efteråret, hvor reklamefilm for Bush og Kerry vil brage igennem på både lokale og nationale tv-stationer. Dermed er der lagt op til en usædvanlig dyr valgkamp i USAs historie.

Samtidig ses der et meget tydeligt mønster i måden de to kandidater vælger at annoncere på - og ikke mindst i hvilke sammenhænge. Ifølge New York Times så har kampagne-folkene bag Bush meget tydeligt valgt at placere tv-annoncer for Bush i forbindelse med krimi-serier og shows som "Cops", "Law & Order", "N.Y.P.D. Blue" og "JAG", hvorimod annoncer for senator Kerry i stigende grad placeres i forbindelse med mere lette og underholdende programmer som "The Ellen DeGeneres Show", "Late Show with David Lettermann" og "Judge Judy".

Krimi-serier og shows ligger således i lige forlængelse af Bush-kampagnen, der forsøger at få fat i republikanske mænd, der netop foretrækker den slags udsendelser. Modsat satser Kerry-kampagnen på enlige kvinder, som normalt foretrækker tv-udsendelser med mere bløde temaer, skriver The New York Times.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002