Fire en halv måned efter at VM-fodboldfinalen blev spillet i Berlin har Radio- og tv-nævnet afgjort, at DR viste skjult reklame i flere af udsendelserne ’Alles ist Fussball’ på DR1 i sommer.
Nævnet har reageret, efter at forbrugerombudsmanden havde klaget til Radio- og tv-nævnet over, hvad han mente var skjult reklame for Grøn Tuborg og Carlsberg i videoen til slagsangen ’Vi redder Danmarks ære’. Det var en spøjs sang, som P3’s satirehold lavede i sommer, og som der samtidig blev sat billeder til.
Videoen varede tre minutter og ni sekunder, og den viste især klip fra situationer under landskampe, hvor det danske landshold har klaret sig skidt. Videoen var lavet sådan, at skærmen var delt op i tre lodrette felter. I et bredt midterfelt blev klippene fra landskampene vist, mens man i venstre og højre side så en mand, som drak en stor fadøl.
Tre gange i løbet af videoen ser man en sekvens, hvor to hænder, der holder henholdsvis en flaske Grøn Tuborg og en Carlsberg, kommer ind fra hver sin side af billedet og skåler ved at støde flaskehalsene sammen. Mærkaterne er ikke dækket til, og de vender ud mod seerne. Derudover ser man blandt andet også i løbet af videoen en mand, der åbner en Grøn Tuborg med en anden flaske, og en seks styks Grøn Tuborg, der bliver lagt ned i en indkøbsvogn. Endelig kan man også se en bannerreklame for Carlsberg i baggrunden af to af klippene fra landskampene.
I sit høringssvar afviser DR totalt, at der er tale om skjult reklame. DRs generaldirektør Kenneth Plummer noterer, at sangen var satire, og at tonen i ’Vi redder Danmarks ære’ var 100 procent satirisk og humoristisk.
Derudover anfører han også i sit svar, at Tuborg og Carlsberg er de mest almindelige øl i Danmark, og at det derfor ikke er så mærkværdigt, at netop disse to mærker bliver brugt, når man gerne vil indfange den danske fodbold- og ølkultur i satirisk form. Af svaret fremgår det også, at videoen er produceret og helt igennem finansieret af DR.
Men Radio- og tv-nævnet mener, at der var tale om skjult reklame - i hvert fald der, hvor Tuborg- og Carlsberg-flaskerne bliver set på klos hold. Nævnet begrunder det med, at Tuborg og Carlsberg-flaskerne bliver filmet tæt på og foran en sort baggrund, at hænderne bliver holdt så langt nede på flaskerne, at mærkaterne ikke er dækket, at mærkaterne vender ud mod seerne, og at klippet bliver vist tre gange i videoen.
DRs programdirektør Lars Vesterløkke er overrasket og ærgerlig over Radio- og TV-nævnets tolkning af EU direktivet, der er lagt til grund for afgørelsen.
”Når DR gør brug af kendte firmamærker i en redaktionel sammenhæng, er det for at skabe troværdige og genkendelige billeder for seerne. Jeg mener, der er tale om en undervurdering af seerne, når radio- og tv-nævnet vurderer, at billeder af kendte danske øl-mærker i et satirisk indslag om det danske fodboldslandshold kan få seere til at tro, de ser en reklamefilm,” siger han.
|