"Gå ikke glip af årets koncertbrag, når 'X Factor'-finalen fyres for vildt af i Jyske Bank Boxen i Herning den 22. marts." Sådan lød det i 70 spot på DR1 i februar og marts i år, hvilket blev en anelse for meget for en kvindelig seer. Hun klagede til Radio- og tv-nævnet og anførte bl.a., at reklamer fra DR for en koncert, hvor billetterne koster penge, er konkurrenceforvridende over for andre koncerter. Men det må DR gerne.
Radio- og TV-nævnet har nu set nærmere på sagen, og nævnet fastslår, at DR ikke har gjort noget forkert med de mange reklamespot, som ikke kan betegnes som reklamer i tv-mæssig forstand.
"I henhold til reklamebekendtgørelsen er radio- og fjernsynsforetagenders foromtale af kommende programmer samt omtale af produkter og lignende, som er direkte afledt af og som supplerer programmerne, ikke omfattet af bekendtgørelsen," hedder det blandt andet i nævnets vurdering. |