Kontakt os






 

Carlsberg tror ikke længere på tv
Tirsdag 10. juli 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Ude i den store verden er Carlsberg i gang med en markant omlægning af sin markedsføring. Carlsberg tror ikke længere på tv som det centrale reklamemedie.
Traditionelle tv-reklamer er ved at blive nedtonet til fordel for et væld af helt nye virkemidler som eksempelvis egen tøjlinje, egen filmproduktion, internettet og sågar eget rejsekoncept, skriver Berlingske Business.

Jan Hillesland, international marketingchef i Carlsberg siger: "Vi står netop nu midt i enorme forandringer på tv-fronten. Tv-seningen i Europa er det seneste år faldet med 10 minutter dagligt. Det er enormt. Samtidig vil det meste af tv-verden i Europa være fuldstændig digital i 2010. Det betyder, at tv som reklamemedie vil gå tilbage. Tag Sky Plus i Storbritannien som allerede nu sender digitalt. Her spoler 75 pct. forbi reklamerne. Og nøjagtig de samme tal gør sig gældende i USA. Tilbage er der 20-25 pct., som ser reklamer, men det er sikkert hovedsageligt ældre mennesker, som ikke går så meget op i, om det flimrer på tv-skærmen. Det betyder, at vi for Vesteuropa må til at tænke helt anderledes".

Han tilføjer, at den unge generation ofte zapper videre øjeblikkeligt, når der kommer reklamer på tv - og at tv samtidig taber terræn til nye interaktive medier og sociale netværk på nettet.

"Tv er så absolut stadig det medium med stærkest gennemslagskraft. Endnu. Og derfor skal vi være tilstede på tv, så længe vi kan. Så på kort sigt betyder det ikke det store. Men vi må forberede os på en ny tid. Så lige nu prøver vi derfor de nye medier af, bygger andre platforme op og tager nogle risici. Og jeg er overbevist om, at tv ikke vil være så vigtigt et medie om nogle år. Til gengæld vil der kommet meget mere product placement i filmindustrien", siger Jan Hillesland

Under overvejelse er også en egen tv-kanal fra Carlsberg og Tuborg, som indholdsmæssigt vil kunne fyldes med både sport og musik.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002