Kontakt os






 

TV Avisens og TV 2 Nyhedernes troværdighed siver
Onsdag 30. oktober 2013
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Når DRs og TV 2's egne aktiviteter - så som 'X Factor' og 'Knæk Cancer' - bliver til nyhedshistorier i TV Avisen og TV 2 Nyhederne, nærmer vi os simpel kanalreklame, og så siver troværdigheden. Det skriver Lasse Jensen i dag i en klumme i Information og retter samtidigt en skarp kritik mod TV 2 for at forlove sig med Kræftens Bekæmpelse.
"Et af de grundlæggende principper i journalistikken er de såkaldte vandtætte skotter mellem redaktionelt indhold og reklamer. Redaktionens uafhængighed af kommercielle interesser er en forudsætning for dens troværdighed. Store annoncører må ikke komme i nærheden af journalisterne og må ikke påvirke redaktionens journalistiske prioriteringer og efterfølgende valg," skriver Lasse Jensen og hæfter sig ved, at der er en farlig underminering af dette princip i gang.

Og det er oven i købet medierne selv, der er de skyldige.

Der er de senere år sket et markant skred i hele nyhedsformidlingen. Nu skal alt være modtagerorienteret. Der skal sendes noget, som seeren kan identificere sig med. Dét der er væsentligt må ofte vige ril fordel for det nære, det interessante og det fascinerende.

Men - skriver Lasse Jensen videre i Information: "Når det 'nære' bliver så nært, at tv-kanalens egne aktiviteter bliver til nyhedshistorier, nærmer vi os en overskridelse af journalistikkens grundlov. Det er ikke reklamer, der er på spil her. Det handler om seertal og branding."


TV 2 har forlovet sig med Kræftens Bekæmpelse

TV 2 Nyhederne har de sidste 14 dage haft ikke færre end 25 indslag relateret til kræft og Kræftens Bekæmpelse. Det er direkte påvirket af TV 2's massive 'Knæk Cancer'-indsamlingskampagne.

Samtlige nyhedsværter på TV 2 og TV 2 News har haft Knæk Cancer-emblem i jakkereverset.

Tilmed er nyhedsvært Cecilie Beck - for en aften - vært ved TV 2's store indsamlingsshow, og er dermed i en helt anden rolle end som nyhedvært.

Lasse Jensen slår fast, at der dermed er tale om en tvivlsom sammenblanding af journalistik, promotion, kanalreklame og velgørenhed. Og han spørger samtidigt, om den samme redaktion og de samme journalister - med samme ildhu - vil kunne bedrive kritisk journalistik over for Kræftens Bekæmpelse.


'X Factor'-reklame i TV Avisen

Lasse Jensen kritiserer også DR for bl.a. - op til de afgørende afstemninger i 'X Factor' - at stille om midt i TV Avisen til 'X Factor'-studiet.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002