Kontakt os






 

TV 2s troværdighed truet
Torsdag 10. juni 2004
Af Thomas Nielsen
 
TV 2-serien "Fields", der udelukkende handler om det nyåbnede indkøbscenter i Ørestaden, er delvis betalt af centret, og det giver TV 2 et alvorligt troværdighedsproblem, mener KLF Kirke & Medier.
Hver tirsdag sidder knap 700.000 seere foran skærmen, og følger programmet om det københavnske indkøbsmekka "Fields". Hvad seerne ikke ved, er at de bliver udsat for betalt reklame i de 40 minutter udsendelsen varer. Centret har nemlig betalt en del af omkostninger til produktionen.

Ifølge flere forskere, er det en klar lovovertrædelse TV 2 her gør sig skyld i, mener lytter og seerorganisationen KLF Kirke & Medier.

- KLF, Kirke & Medier må på det kraftigste tage afstand fra dette skjulte reklamefremstød i primetime. Som forbrugere kan man ikke andet end føle sig utryg ved en sådan form for skjult reklame. Det er ikke det, vi som seere har brug for, men forbrugerprogrammer der tilskynder til kritisk brug af tilbud, siger generalsekretær BO Torp Pedersen.

Han finder det helt grotesk at TV 2 giver plads til den slags skjult sponsorering:

- Vi er dybt skuffede over, at en public service virksomhed som TV 2/Danmark tilsyneladende blamerer sig kraftigt for pengene skyld. Det rammer mediets troværdighed helt generelt. For public service gælder der jo et fuldstændigt centralt krav om uafhængighed - både af partipolitiske og af specifikke forretningsmæssige interesser, slutter generalsekretær Bo Torp Pedersen, KLF, Kirke & Medier.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002