Kontakt os






 

DR sælger Kina-serie til USA
Onsdag 9. april 2008
Af Karsten Jensen
 
DR har fået hul igennem til den amerikanske tv-kanal Sundance Channel, der har skuespilleren og produceren Robert Redford som kreativ frontfigur og medejer.
Sundance Channel har netop skrevet kontrakt med DR Internationalt Salg om dokumentaren ’The Biggest Chinese Restaurant in the World’, som DR selv planlægger at vise til sommer.

DR er co-producent på serien, der skildrer livet på verdens største restaurant, nemlig The West Lake i Hunan-provinsen i Kina. The West Lake er ejet af fru Qin, der er medlem af kommunistpartiet i Kina og samtidig er en succesfuld forretningskvinde. Restauranten har plads til 5.000 mennesker samtidig, og den har 800 ansatte.

Dokumentaren er på mange måder et minibillede af de økonomiske og sociale forandringer, Kina gennemgår i disse år, og Sundance Channel vil da også vise ’The Biggest Chinese Restaurant in the World’ i forbindelse med OL, der starter i Beijing den 8. august.

Filmen er produceret af den kinesiske dokumentarist Weijun Chen, der for en måned siden - sammen med DR2-redaktør Mette Hoffmann Meyer og tv-producer Mette Heide - modtog Billed-Bladets TV-Oscar på 100.000 kroner for den danskproducerede dokumentar ’Stem på mig’, der handler om en barsk elevafstemning i en kinesisk 3. klasse. Dokumentaren var en del af DR-BBC-projektet ’Why Democracy’, der blev vist i efteråret.

"Vi er glade for, at en så prestigefyldt station som Sundance Channel er blevet vores partner på denne dokumentar. Det er lidt af en appelsin i turbanen, da de er yderst selektive i deres programvalg. Jeg håber, det er et salg, som vil åbne døre for endnu flere salg," siger teamleder Charlotte Gry Madsen fra DR Internationalt Salg.

DR's aftale med Sundance Channel er blevet offentliggjort i forbindelse med den internationale tv-salgsmesse MIPTV i Cannes i denne uge. Både her og i den kommende tid håber Charlotte Gry Madsen, at Kina-dokumentaren vil blive afsat til flere internationale kunder.

”Der er ingen tvivl om, at mange tv-kanaler over hele verden vil sætte fokus på Kina i forbindelse med OL til sommer, og derfor vil vi også gøre en stor indsats for at få ’The Biggest Restaurant in the World’ solgt i den kommende tid,” siger hun.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002