Kontakt os






 

Annoncører skruer ned for børnereklamer
Torsdag 10. marts 2005
Af Thomas Nielsen
 
Antallet af reklamer for usunde fødevarer, der retter sig mod børn, er halveret på TV 2. Virksomhederne bag produkterne er bange for at blive hængt ud.
Når dit barn ser Snurre Snups Søndagsklub på TV 2, bliver det udsat for langt færre reklamer for slik, chips og sodavand end tidligere.

En ny undersøgelse fra TV 2 viser et fald på 40 procent i antallet af reklamer for Coca-Cola, Toms chokolade og andre varer med et højt indhold af sukker, fedt eller salt.

I 2003 bragte tv-stationen 2.649 reklamespots for disse varer. Det tal faldt sidste år til 1.584. Reklamerne er ofte placeret omkring populære børneprogrammer og er bygget op om tegnede figurer som Kellogg's-tigeren Tony, der appellerer til børn.

"Vi mærker helt klart, at debatten om fedme har fået annoncørerne til at ændre deres markedsføring. De bestiller ikke længere reklamer omkring børneprogrammer i samme omfang", siger chef for TV 2 Reklamejura, Marianne Pittelkow, til Politiken.

Antallet af børnereklamer på TV 2 er faldet fra 10.000 til 7.000 på et år. Den samlede reklamemængde på kanalen er vokset.

TV Danmark har ingen tilsvarende undersøgelse, men vurderer, at udviklingen er den samme, i og med at de to kanaler sælger reklameplads til stort set samme annoncører.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002