TV 2 tager Højesterets afgørelse i dag til efterretning og afgørelsen i Højesteret vil blive indarbejdet i TV 2s fremtidige rabatstruktur. Det siger TV 2s kommercielle direktør Flemming Rasmussen som en reaktion på, at Højesteret i dag slog fast, at TV 2 siden 1997 har misbrugt sin dominerende stilling på tv-markedet.
Flemming Rasmussen beklager dagens afgørelse i Højesteret, hvor den såkaldte årsrabat i TV 2s ’Priser og Betingelser’ blev underkendt med dommerstemmerne 3-2.
TV 2 skriver i dag i en pressemeddelelse, at dagens afgørelse er kulminationen på mange års tovtrækkeri omkring TV 2s årsrabat. I 2005 underkendte Konkurrencerådet årsrabatten, men rådets afgørelse blev ændret af Konkurrenceankenævnet i 2006, der ikke fandt grundlag for at tilsidesætte årsrabatten.
"Vi respekterer og følger selvsagt Højesterets afgørelse i sagen, og når vi nærmere har studeret præmisserne i dommen, vil vi hurtigst muligt ændre årsrabatten, så TV 2s rabatstruktur bringes i overensstemmelse med Højesterets afgørelse," udtaler Flemming Rasmussen.
Lignende volumenrabatter anvendes på det øvrige annonce- og mediemarked, men med afgørelsen i dag slår Højesteret fast, at TV 2 ikke må tilbyde sine kunder en årsrabat.
TV 2 vil i breve til sine annoncører gøre rede for konsekvenserne af Højesterets afgørelse og for den/de rabatter, der skal træde i stedet for årsrabatten. Samtidig skal TV 2s avancerede online-bookingsystem ændres, så det fremover kan håndtere den nye rabatstruktur.
|