Trods et par seermæssige skuffelser, har TV 2 kunnet bevare sin position som danskernes mest foretrukne tv-kanal i første halvår af 2004.
TV 2 har nået sit seermål for første halvår for både TV 2 og for TV 2 Zulu - og sidstnævnte har endda vist solid fremgang i 2004. Seermålet er nået, selv om fem nye programformater på TV 2 skuffede seermæssigt og ikke indfriede de forventninger, kanalen havde sat.
- Det viser noget om den fundamentale styrke i TV 2s programflade, at vi har kunnet nå vores mål, selv om forbrugermagasinet '16½', fredagsunderholdningen 'Skinnet bedrager', dramaserien 'Forsvar' og livsstilsprogrammerne 'Jobbet er dit' og 'Bo med Feng Shui' ikke helt indfriede vores seerforventninger, siger TV 2s programplanchef Anne Engdal Stig Christensen til TV 2 | medienyt.
TV 2-kanalernes samlede seerandel i den primære målgruppe af de 21-50-årige er på knap 38 procent frem til og med den 23. juni. I samme periode af 2003 var andelen på 37,5 procent, mens gennemsnittet for de fem seneste år har været på 35,7 procent. Blandt de 21-50-årige har DR-kanalerne status quo i forhold til de seneste år og en mindre fremgang blandt alle seere. Viasat-kanalerne og TvDanmark/Kanal 5 har en lille fremgang blandt de 21-50-årige i forhold til 2003, men tilbagegang i forhold til gennemsnitsniveauet i de seneste fem år.
- DR 1 fik betydelig fremgang i begyndelsen af året i kraft af 'Krøniken', og det blev fremhævet af DR og gav anledning til megen omtale i pressen. Tallene for første halvår viser dog, at 2004 ikke har givet noget skred i danskernes tv-sening, og at TV 2 fortsat er danskernes klart foretrukne tv-kanal, siger Anne Engdal Stig Christensen.
TV 2s programplanchef kalder første halvår af 2004 "historisk" og "præget af hård konkurrence". Det skyldes 'Krønikens' talrige seerrekorder i begyndelsen af året, danmarkshistoriens største tv-produktion ved det kongelige bryllup den 14. maj, relanceringen af TvDanmark/Kanal 5 samt øgede egenproduktioner på TV3. |