Kontakt os






 

DR-kritikkens top 25
Fredag 3. marts 2006
Af Karsten Jensen
 
DR's lytter- og seerredaktør er netop kommet med sin anden halvårsstatus. Den giver også en gennemgang af, hvad lytterne, seerne og netbrugerne primært har henvendt sig om til DR i den anden halvdel af 2005.
Langt de fleste henvendelser handler fortsat om programoplysninger, om medvirkede eller om musikken, der blev spillet. Andre store grupper er praktiske og tekniske problemer og spørgsmål om muligheden for at gense eller genhøre et program.

"Samlet må man sige, at det er en relativt behersket kritik DR møder fra sine brugere. Der er faktisk kun få proteststorme", sammenfatter DR's lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup, der dog tilføjer:

"Men DR kan blive langt bedre til at oplyse og informere om faktiske problemer og dilemmaer. Jeg kunne godt ønske mig en mere proaktiv stil og større DR-deltagelse i flere åbne diskussioner."

Halvårsrapporten har en særlig gennemgang af 25 temaer, der har præget den kritiske del af henvendelserne til DR. Der er typisk tale om mellem et par snese og et par hundrede kritiske henvendelser i hver sag. For hvert af de 25 klagetemaer gennemgås de konsekvenser, DR har draget af kritikken.

Højtprofilerede tv-begivenheder giver normalt anledning til mange reaktioner - både positive og negative. I sidste halvdel af 2005 var det blandt andet den omfattende dækning af den amerikanske præsident George W. Bushs besøg i Danmark i juli, der gav anledning til kritiske reaktioner. Kommenteringen af de store Live-8-koncerter gav tilsvarende grupper af seere vrede.

En anden del af kritikken gik på manglende hensyn til børn. Den handlede blandt andet om børne-uegnede ungdomsprogrammer, der sendes om eftermiddagen på DR1, børneuegnede trailere omkring 'Fjernsyn for dig' og stærke billeder i starten af TV-Avisen klokken 18.30.

På et par af de tekniske områder har kritikken været voksende i løbet af 2005: Der har i perioder været en del klager over problemer i forbindelse med brugen af DR's netradio, DAB-radioer, søgemaskinen på dr.dk og deltagelsen i den såkaldte Pakkeleg op til jul på dr.dk.

Endelig har DR fået mange kommentarer - heraf også en del kritiske - i forbindelse med ændringer som for eksempel omlægningen af Kanal 94 i Vejle, ændringen af designet på dr.dk og de planlagte besparelser på DR Klassisk. Antallet af tv-genudsendelser gav også i den forløbne sommer anledning til kritik, selv om antallet af nyproduktioner i årets løb har ligget på et historisk højt niveau.

Blandt andre kritiktemaer var Ventegodt-sagen, manglende Pakistan-indsamling, dækningen af det royale stof og manglende muligheder for at se DR2.

Alle, der får et afvisende klagesvar fra DR, skal - når det handler om brud på DRs programetik, have en klagevejledning til enten Pressenævnet eller til DR's lytter- og seerredaktør. Når det gælder klagevejledning til DR's eget ankesystem, blev den i andet halvår af 2005 givet i 38 sager mod 21 i første halvdel af året. Begge halvår er 10 klagere gået videre.

Lytter- og seerredaktøren behandler klagerne og laver en indstilling til generaldirektøren. Alle de behandlede sager er beskrevet i halvårsrapporten om henvendelserne til DR.

"Ordningen har nu fungeret i godt et år, og det er bestemt mit indtryk, at kendskabet til systemet er stigende - både internt i DR og hos vores brugere. Men vi vil her i foråret gøre en ekstra indsats for at markedsføre det bedre. Det er meget vigtigt for mig, at vores klagesystem fungerer optimalt," siger DR's generaldirektør Kenneth Plummer.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002