Kontakt os






 

De unge fravælger DRs eftermiddagsprogrammer
Torsdag 31. marts 2005
Af Thomas Nielsen
 
DRs ungdomsprogrammer er hæmmet af sendetidspunktet og de omkringliggende udsendelser. De unge seere bruger tiden om eftermiddagen på TV 2, TV3 og TV Danmark.
I øjeblikket er det typiske seertal for den attraktive målgruppe af 21-50 årige seere 22-24 pct. på DR og 32-34 pct. på TV 2. Det svarer til, at målgruppen ser fjernsyn i cirka syv timer ugentligt på TV 2 og cirka fem timer på DR, skriver Fyens Stiftstidende.

Blandt de helt unge er tallene endnu mere udtalte, og her har TV 2s eftermiddags-flade med "Beverly Hills 90210", "Rundfunk" og "Reallife.log" langt bedre fat end DRs ungdomsflagskib "Boogie". "Rundfunk", som har en målgruppe på 13-18 år, ligger på cirka 96.000 seere, mens "Boogie", med en lignende målgruppe, ligger på cirka 37.000 seere.

- Vores problem er, at de unge i høj grad ser flow-tv, altså flere programmer i træk, og her har TV 2 bedre fat. "Boogie" ligger lige mellem "Nyheder på tegnsprog" og børneprogrammerne, så vi har ikke det samme eftermiddags-flow, som TV 2 har, siger redaktionschef på DR-Ung, Lars Torp.

Han mener, at det er en mangeårig proces, at få de unge tilbage til DR. I første omgang skal der satses på endnu bedre kvalitet på skærmen.

- Et program som "Boogie" var meget unikt, da det begyndte, men der er kommet mange konkurrenter til, og konkurrencen om de unge seere, er blevet hårdere og hårdere. Vi vil satse på, at gøre det så dansk som muligt, og så må vi hele tiden satse på at lave det i bedre kvalitet, end de andre gør, siger Lars Torp.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002