Kontakt os






 

Færre klager over DR
Torsdag 11. september 2008
Af Karsten Jensen
 
2008 tegner foreløbig til at blive et år med færre klager fra DR's lyttere og seere. Efter et ret slemt 2007, er antallet nu for nedadgående, fremgår det af lytter- og seerredaktør Jacob Mollerups seneste opgørelser.

”I 2007 var kritikken præget af massive tekniske problemer og af DR's meldinger om nedskæringer på programsiden. Set i det perspektiv tegner 2008 til at blive et år med lidt færre klager over teknik og indhold,” forklarer Jacob Mollerup.

En rapport, han netop har præsenteret for DR's bestyrelse, omfatter en større gennemgang af de emner, som flest lyttere og seere har klaget over, og listen - med 24 temaer - spænder vidt: Fra ’X Factor’ og DR Pigekoret til overenskomstforhandlingerne 2008 og dækningen af Lars Løkkes bilagssag.

”Jeg er glad for at kunne offentliggøre denne gennemgang. Det hører med til at være licensbetalt, at man er åben om den kritik, man modtager - og er rede til at forklare, hvad der er svaret og hvilke konsekvenser, der er draget,” siger Jacob Mollerup.

DR oprettede i slutningen af 2006 en ny 'klageknap' via ’Kontakt DR’-siderne på www.dr.dk/omdr. I første halvår af 2008 kom der 2.505 klager via den kanal. I alt modtog 'Kontakt DR'- tjenesten knap 32.000 henvendelser. Langt størstedelen handlede om, hvorvidt et program blev genudsendt, hvad der blev spillet i radioen og andre spørgsmål om udsendelser og teknik.

Problemer med at få net-tv til at virke ordentligt er fortsat det største enkelte klagetema, og topper listen over de temaer, der er gengangere fra tidligere år.

Blandt de nye temaer er DR Pigekoret i top. Det skyldes, at mange lyttere har beklaget, at de ikke længere kunne høre DR Pigekoret på P4 lige før Radioavisen kl. 12.00. Omlægningen af P2 fra årets start har også givet snesevis af klager, og mange medlemmer af de konfliktende fagforbund valgte at klage over DRs dækning af overenskomstforhandlingerne i foråret.

Tonen i DR1-programmet ’Ærlig Talt’, Miss Tørklæde, teknikproblemer med dr.dk/bonanza og programsatte optaktsudsendelser til Eurovisionens Melodi Grand Prix, som pludselig blev taget af sendeplanen i sidste øjeblik, var andre emner, der fik klagerne til at strømme ind til DR, ligesom en del mente, at dækningen af sagen om finansminister Lars Løkke Rasmussens udgiftsbilag fra hans tid som amtsborgmester og sundhedsminister havde karakter af hetz, og at de samme ting blev gentaget igen og igen.

”Jeg synes generelt, redaktionerne argumenterer rimeligt i deres svar på kritikken. Men i mange tilfælde har man savnet de solide forklaringer, mens stormen rasede. Det er ikke god dialog”, siger Jacob Mollerup.

Og så gav ’X Factor’ mange henvendelser. Her reagerede seerne blandt andet over dommeren Thomas Blachmans meget direkte og kompromisløse form, men også over, at DR ikke ville offentliggøre præcise stemmetal for sms-afstemningerne og over, at koncerten med ’X Factor’-finalisterne den 25. marts på Rådhuspladsen i København ikke blev sendt i sin helhed.

Blandt klageemnerne, der også har været omtalt tidligere, er kritik af, at DR genudsender for meget, problemer med at høre hvad der bliver sagt, dårligt sprog, voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i programlægningen, mangelfuld tekstning, klager over problemer med at se tv og høre radio via dr.dk, mangelfulde playlister og afviklingsproblemer for radio og tv.

”DR henviser på en række af disse områder til manglende ressourcer, men selvom de tekniske problemer er på vej ned, er der stadig alt for mange fejl og for mange områder, hvor der informeres for dårligt. Det er også bekymrende, at der stadig er en stor gruppe som klager over, at de ikke kan høre, hvad der bliver sagt. Det er også et problem for mange med en rimelig god hørelse,” siger Jacob Mollerup.

I sin rapport gennemgår han også DR's pressenævnssager og de 20 ankesager, der har været indbragt for lytternes og seernes redaktør fra januar til juni 2008. I otte af de 20 sager har han givet klageren helt eller delvist medhold. Det er DR's generaldirektør Kenneth Plummer, der har den endelige afgørelse - han har fulgt Jacob Mollerups indstilling i 19 af de 20 sager.

”I første række er det jo ikke mig, der behandler klagerne. Det gør de relevante afdelinger og redaktioner. Men handler det om programetik, kan man anke et afslag til mig. Halvdelen af de sager, jeg således selv har behandlet i 2008 har været fra folk, der også kunne være gået til Pressenævnet. Jeg synes, det er en god udvikling, at DRs eget system selv kan klare mange af disse sager,” siger Jacob Mollerup.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002