Kontakt os






 

Mænd ser Discovery og kvinder Kanal 4 - kønsfordelingen på tv-stationer
Torsdag 7. januar 2010
Af Karsten Jensen
 
Discovery Channel er suverænt den station, der har flest mandlige seere. Så mange, at man skulle tro kvinder ikke var velkomne på kanalen. Til gengæld dominerer kvinderne suverænt på Kanal 4.
TV3 Research-afdeling har for tvnyt.com analyseret tal vedrørende alle de målte tv-stationer (ikke alle måles mht. køn) og tallene er ganske interessante set ud fra et kommercielt interessesynspunkt.

De danske kvinder gider ikke se Discovery Channel. Andelen af mænd, der ser kanalen var i 2008 73 pct. og var sidste år steget til hele 76 pct. Næsten omvendt ser det ud for kønsfordelingen af seerne på Kanal 4, hvor kun 29 pct. af seerne er mænd. Tallet er uændret for 2008 og 2009.

Det er også primært mænd, der ser TV 2 Sport. Kvinderne har dog en ganske lille stigning fra 2008 til 2009. I 2008 var andelen af mænd 72 pct. og 70 pct. i 2009.

TV3 er ikke så god til at tiltrække mænd til seerfladen. 38 pct. af seerne i 2008 var mænd mens tallet i 2009 var faldet til 36 pct. Til gengæld rammes det mandlige segment på søsterkanalen TV3+, der i 2008 og 2009 havde en seerandel af mænd på 63. TV3 Puls, der ikke sendte i 2008, havde i 2009 en næsten ligelig kønsfordeling med 48 pct. mænd og 52 pct. kvinder foran skærmen.

TV 2 Charlie er tilsyneladende heller ikke en tv-station for mænd. Her er kønsfordelingen nemlig 37 pct. mænd for 2008, men dog steget til 41 pct. i 2009.

TV 2 og DR1 fordeler sig ens med 46 pct. mænd i 2008 og 47 pct. i 2009. Andelen af mænd er lidt højere på DR 2, der sidste år havde 49 pct. og 47 pct. i 2008.

Der er en overvægt af mænd, der gerne vil se nyheder. Således var andelen af mænd på TV 2 News i 2008 59 pct., men faldet til 57 pct. i 2009.

Kanal 5’s andel af mænd er i 2008 49 pct. og faldet til 46 pct. i 2009. For søsterkanalen 6’eren ser det væsentlig anderledes ud idet 55 pct. af seerne i 2008 var mænd – og steget til hele 63 pct. i 2009.

Den mest bemærkelsesværdige ændring er dog sket for The Voice TV. I 2008 var den gennemsnitlige kønsfordeling på 41 pct. mænd og 59 pct. kvinder. I 2009 har andelen nivileret sig til at være næsten ligeligt til 53 pct. mænd og 47 pct. kvinder. En ændring på 12 pct. i kønsfordelingen og ligner dermed mere en station som TV 2 Zulu, hvor mændene i 2008 udgjorde 55 pct. og 53 pct. i 2009.


Undersøgelsen inkluderer personer der er 3 år eller ældre.
Kilde: TNS Gallup TV-Meter & TV3 Research-afdeling.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002