Den første golfkrig bragte nyhedskanalen CNN’s reportere ind i millioner af stuer verden over. Nu har endnu en krig gjort en tv-kanal verdenskendt. Det er Hizbollahs egen tv-kanal al-Manar, der er gået op fra en 83. plads over de mest sete arabiske satellit-stationer helt op til en 10. plads.
Det er mediebureauet Ipsos-Stat der har lavet undersøgelsen i Saudi Arabien under krigen mellem Hizbollah og Israel, skriver Børsen. Iflg. bureauet er den saudiarabiske befolkning repræsentativ for hele den arabiske verden.
Mange flere unge fulgte med i nyhederne under krigen oplyser bureauet og Al-Manar formåede - trods Israels bombninger af antenner og studier - at sende videre fra underjordiske tv-studier i Libanon.
Al-Manar betegnes som en decideret propaganda-kanal for Hizbollah, og kanalen har bl.a. siden våbenhvilen trådte i kraft sendt ucensurerede billeder af de mange libanesiske ofre og hyldet Hizbollah-lederen Nasrallah og de faldne 'martyrer' i døgndrift.
Den mest sete tv-kanal i Saudi Arabien var den saudiarabiske tv-station al-Arabiya med 40 pct. af seerne, tæt efterfulgt af al-Jazeera. Disse to tv-kanaler arbejder med en helt anden journalistisk uafhængighed og objektivitet end der er tale om for al-Manar.
|