Efter små 10 år på bagen rykker TV3+ frem og er nu iflg. Viasat blevet Danmarks tredje største kommercielle kanal. Den samlede opgørelse for 2005 over seerandele i målgruppen alle mellem 15-49 år - baseret på Gallups tv-meter tal - viser at TV3+ dermed overhaler TV Danmark. TV3+ overgåes nu kun af TV3 og TV 2 på det kommercielle marked.
TV3+ er demed iflg. en pressemeddelelse fra Viasat større end TV 2 Zulu, TV 2 Charlie, TV 2 Film, Kanal5 og TV Danmark.
Det er dog kun i aldersgruppen 15-49 år. I aldersgruppen alle over 3 år, er TV Danmark fortsat større end TV3+, hvilket Viasat ikke nævner.
Seerandele i aldersgruppen 3 år+ for 2005 blandt kommercielle kanaler er (med tallet for 2004 i parentes) iflg. Gallup: 1. TV 2 - 35.8 pct. (35.0) 2. TV3 - 5.4 pct. (6.0) 3. TV Danmark - 3.9 pct. (4.3) 4. TV3+ - 3.6 pct. (3.5) 5. TV 2 Zulu - 2.9 pct. (2.5) 6. Kanal 5 - 2.3 pct. (2.2) 7. TV 2 Charlie - 1.0 pct. (0.3) 8. Viasat Sport - 0.5 pct. (0.4) 9. TV 2 Film - 0.2 pct. (-)
Viasat oplyser ikke de konkrete seerandele i aldersgruppen 14-59 år i sin pressemeddelelse.
TV3+ blev første gang vist for de danske seere den 15. april 1997 med programmer som 'Ricky Lake', 'Melrose Place' og 'America's funniest home videos'. I dag er det blandt andet UEFA Champions League, SAS-liga-fodbold og 'The Simpsons', der fanger folk i sofaen på landets nu tredje største kommercielle kanal TV3+, skriver Viasat i en pressemeddelelse.
Om den nye udvikling siger TV3s adm. direktør Jesper Grønholdt: "Jeg er naturligvis glad og utrolig stolt over, at vi nu med TV3 og TV3+ har to af Danmarks tre største kommercielle tv-kanaler. Vi har længe sendt et bredt udbud af underholdning på både TV3 og TV3+. Og de nyligt opgjorte tal viser, at vi rammer netop den form for underholdning, som seerne gerne vil have".
Årets mest seete begivenheder på TV3+ har blandt andet været store fodboldkampe. Året topscorer var den medrivende Champions League-finale mellem Liverpool og Milan, mens efterårssæsones første københavneropgør mellem Brøndby og FC København kommer på en klar andenplads.
|