Kontakt os






 

’Stor, større, størst’ på National Geographic
Mandag 20. oktober 2008
Af Karsten Jensen
 
National Geographic Channel har nu premiere på en ny serie i fire dele med titlen ’Stor, større, størst’. Serien kigger på arkitektur og ingeniørkunst i kategorien ”oversize”.
Serien indeholder højt detaljeret computer animation, der bukker, drejer, bevæger og kollapser for at vise hvordan moderne vidundere som Japans Akashi Bro udviklede sig i størrelse og skala.

Med et indblik i konstruktionsforløbet kan seerne på første hånd opleve, hvordan ingeniører flytter et 1.000 tons tungt lufttrafik kontroltårn i Londons Heathrow lufthavn, eller hvordan en F18 simulerer et ”kontrolleret styrt” for at lande på USS Nimitz hangarskibet.

’Stor, større, størst’: BURJ DUBAI – onsdag den 29. oktober kl. 22.30
Den rager 600 meter op i himlen, og Burj Dubai vil blive verdens højeste bygning, når den står færdig.

For at forhindre skyskraberen i at synke under sin enorme vægt har ingeniørerne brugt et 30.000 tons tyndt og let stålskelet, som først blev taget i brug i 1890’ernes Chicago.

Ved hjælp af 630 HK pumper skubber Burj Dubai tonsvis af beton næsten 600 meter op i luften. Burj Dubais usædvanlige, aerodynamiske form beskytter skyskraberen mod hård vind ved at forhindre kraftige vindhvirvler eller mini-tonadoer i at opstå.

Ingeniørerne låner teknikker fra verdens for tiden højeste bygning – Taipei 101 – for at beskytte bygningen mod jordskælv. Tynde stål bjælker kaldet ”hundeben” på Burj Dubai er i stand til at dreje sig og udvidde sig i lighed med kollisionszoner på en bil, og hjælper til med at absorbere jordrystelser.

Med særlige vinduesglas, der fungerer som solskærme, elevatorbremser, som kan standse hvad der svarer til en 18 hjuls lastbil, der falder ud over en klippe, og en high tech gardin væg af glas og stål er Burj Dubai et moderne vidunder.


’Stor, større, størst’: USS NIMITZ – onsdag den 5. november kl. 22.30
Verdens største krigsskib, USS Nimitz, er i stand til at bære op til 90 fly, at sejle i mere end 20 år uden påfyldning, opspore trusler på afstande af over 500 km. og sende et supersonisk jagerfly i luften hver 20. sekund.

Uden den luksus som udgøres af en lang startbane, har USS Nimitz modificeret et koncept, der stammer fra flyvningens fædre, Wilbur og Orville Wright, at sende jetfly i luften med katapult. Disse avancerede katapulter benytter damp tryk – stærkt nok til at kaste en Cadillac en km – for at sende F18-flyene i luften på mindre end 100 meter.

Til at hjælpe jetflyene med at lande har ingeniører tilpasset principperne fra et simuleret, kontrolleret styrt fra Den Anden Verdenskrig ved at trække stop wirer over dækket. En krog fastgjort til flyet fanger wiren, hvilket bringer jetten, der skyder en fart af 228 km., til standsning. Andre innovationer som en projektør landingshjælp gør jetflyene i stand til at lande i den rette vinkel. For at holde det 99.000 tons tunge skib i bevægelse benytter USS Nimitz to atomreaktorer, seks færre end man anvendte på verdens første atom hangarskib, USS Enterprise.


’Stor, større, størst’: AKASHI KAIKYO BROEN – onsdag den 12. november kl. 22.30
Skabt til at kunne modstå mægtige tyfoner, tsunamier og jordskælv er Japans Akashi Kaikyo bro verdens længste hængebro, og et højdepunkt indenfor brokonstruktion.

Over fire km lang benytter Akashi broen 250.000 tons stål til at række over den lange afstand uden at kollapse under sin egen vægt. For at beskytte stålet mod rust leder fjernstyrede robotter efter tegn på rust og lapper beskadiget maling.

Akashi broen er forankret til kystlinjen ved hjælp af kolossale kabler, som består af sammenbundtede wirer, der vejer 25.000 tons og indeholder wire nok til at nå rundt om kloden syv gange. Akashi broen har tårne, der rager 300 meter op og bliver holdt sammen af avanceret robot svejseteknik og 1.5 mio. bolte.

Lokaliseret i et tyfon-brændpunkt kan Akashi broen modstå vindstyrker på 300 km ved hjælp af strategisk placerede stålbjælker og et forstærket dæk.

Ti tons tunge penduler, specialkonstruerede fundamenter og brobygningsteknik fra det 18. århundrede afrunder den utrolige opfindsomhed, som Akashi broen benytter sig af.


’Stor, større, størst’: HEATHROWS TERMINAL 5 – onsdag den 19. november kl. 22.30
Med tilføjelsen af Terminal 5 (T5) vil flere end 100 mio. mennesker rejse gennem Londons Heathrow lufthavn.

T5 er højere end Heathrows andre terminaler og, som følge af dens højde, er det umuligt at benytte kraner til at løfte den massive tagkonstruktion på plads uden at forstyrre lufthavnens radarsystem.

I stedet samles loftet i sektioner – der hver vejer, hvad der svarer til seks Jumbo jets – og det bliver løftet centimeter for centimeter op fra jorden ved hjælp af donkrafte og stålwire.

T5 rummer et 18 km langt, labyrintisk transportbånd, der er i stand til at håndtere 4.000 kufferter i timen. Robotter opmagasinerer og afhenter automatisk kufferter til passagerer, som venter under lange mellemlandinger.

Bortset fra det store antal passagerer og bagage må T5 også kunne rumme verdens største passagerfly: Airbus A380. Denne jet er så tung, at normal beton ville slå revner under dens vægt.

Ingeniører ved Heathrow har udviklet en beton, der rummer en sæbeligende væske, som fordeler vandet og forstærker betonens sammenhængskraft. Andre fremskridt omfatter detektorer, der kan opfange mikroskopiske spor af sprængstoffer, et nyt 1.000 tons lufttrafik kontroltårn og hurtige transport køretøjer, der sender passagerer til terminalen hver tredje sekund.


’Stor, større, størst’ har premiere onsdag den 29. oktober kl. 22.30 på National Geographic Channel




Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002