Kontakt os






 

DR's licensundersøgelse er tendentiøs
Torsdag 9. februar 2006
Af Karsten Jensen
 
Midt i de mediepolitiske forhandlinger, har DR fået Epinion til at lave en undersøgelse om danskernes holdninger til blandt andet DR og licensen. Undersøgelsen viser, at danskerne er villige til at betale 1.5 pct. mere i licens, men undersøgelsens spørgsmål er lavet så behændigt at resultatet passer ind i DR’s kram. Selve DR’s licenspris sammenlignes med taxa- og busture, Canal Digital, Viasat og avispriser – i stedet for blot at koncentrerer sig om DR-prisen. Dette gøres i et forsøg på at finde danskernes holdning til licensen, som ifølge tvnyt.coms tidligere undersøgelser er et af verdens højeste.
Undersøgelsen peger på, at danskernes kendskab til licensens størrelse er begrænset, og at vurderingen af licensen ændrer sig, når danskerne får fuld information om priserne for andre tilbud på mediemarkedet.

20 pct. af danskerne har en oplevelse af, at licensen er steget eller steget meget sammenholdt med lønudviklingen de seneste år. Næsten 30 pct. erkender, at de ikke har kendskab til udviklingen i prisen for licensen. Særligt den lavest uddannede del af befolkningen mangler kendskab til licensudviklingen.

Undersøgelsen viser, at når der spørges til vurderingen af prisen på licens UDEN oplysninger om licens-størrelse eller prisen på andre mediebetalingstilbud, angiver 38 pct. af danskerne, at licensen er for høj, mens 56 pct. finder den passende.

Når danskerne derimod SAMTIDIGT får information om prisen for DR’s programmer og services og på et avis- og Viasat Guld abonnement, er der derimod 13 pct. flere, der angiver, at de finder prisen for licensen passende (69 pct.), mens blot 27 pct. finder prisen for høj.

Undersøgelsen vikler dermed helt anden, og strengt taget helt irrelevant, information ind i undersøgelsen når der sammenlignes med andre tilbud fra eksempelvis Viasat, Canal Digital, prisen på bus- og taxature, der leverer helt andre produkter.

Prisen for farve-tv licens i 2006 er 2.090 kr. årligt. Men DR har altså ikke synes, at det var værd at stille et spørgsmål som f.eks. om 2.090 kr. i årlig licens er ”passende”, ”for høj” eller ”for lav”.

Et spørgsmål i undersøgelsen lyder:
”Hvor meget ville du og din husstand være parat til at betale i alt om måneden for alt det som DR tilbyder i dag af tv, radio og internetservices?”

Svaret om betalingsvillighed er:

0-124 kr.: 30 pct.
125-149 kr.: 23 pct.
150- 199 kr.: 21 pct.
200 + kr.: 26 pct.

Den gennemsnitlige betalingsvillighed ligger på 162 kr. om måneden, konkluderer undersøgelsen og skriver: ”Undersøgelsen viser imidlertid, at der er forskelle i betalingsvilligheden. Der er således en gruppe på 53 pct., der ikke er indstillet på at betale mere i licens, mens 47 pct. er parate til at betale mere for DR’s ydelser end i dag.

Svaret ville måske have været anderledes, hvis der i undersøgelsen var blevet spurgt: ”Licensen er i dag på kr. 2.090 og vil du og din husstand være parat til at betale i alt 1.5 pct. mere – eller i alt kr. 2.135 årligt?”

I stedet har Epinion og DR valgt at spørge: ”Hvis DR øger kvaliteten og udbudet af programmer væsentligt, vil du så være parat til at betale 1,5 pct. mere i licens om året?”

Svaret er, at det vil 25 pct. af befolkningen ikke, mens 70 pct. godt vil. 5 pct. svarer ved ikke.

I undersøgelsen har Epinion bedt danskerne om spontant, at vurdere en række ydelser og produkter, i forhold til om de er dyre eller billige, når der gives fuld information om prisen på ydelsen. Spørgsmålene er formuleret således: ”Jeg nævner nu prisen for en række ting. Jeg vil gerne høre, om du umiddelbart synes, at det er dyrt eller billigt. Et avisabonnement koster 335 kr. om måneden - synes du umiddelbart det virker meget dyrt, dyrt, billigt eller meget billigt? Osv.” Hele ideen er at fange respondentens spontane prisreaktion, skrives der i resultatet af undersøgelsen. Der undlades at spørge om 2.090 kr. i licens om året virker meget dyrt, dyrt, billigt eller meget billigt.

Undersøgelsen konkluderer, at 64 pct. af danskerne vurderer, at licensen er billig eller meget billig, mens kun 26 pct. finder den dyr eller meget dyr.

”Dette resultat er i sig selv et positivt resultat. Sammenlignet med vurderingen af de resterende goder og ydelser, er det endog meget godt. Det er således blot henholdsvis hver femte og hver tiende dansker, der vurderer, at et avisabonnement og et Canal Digitalabonnement er billigt eller meget billigt,” skrives der i undersøgelsen.

Læs også:
http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=12938
http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=12940
http://www.dr.dk/omdr/pdf/Danskerne%20DR%20og%20licensen%20presserapport.pdf









Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002