For 3. år i træk kunne TV3-kanalerne i år notere en fremgang i den kommercielle share i gruppen 21-50 årige. Dermed cementeredes positionen som Danmarsk næststørste tv-udbyder - efter TV 2. Blandt de helt unge var TV3 i flere uger i 1. kvartal større end TV 2.
TV3-kanalerne opnår også den højeste andel af den kommercielle share i ti år, og dermed er afstanden til nummer ét, TV 2, inden for dette seneste årti minimeret fra 41,9 procentpoint til blot 17,4 i kommerciel share for målgruppen 21-50. Det oplyser Viasat/TV3 i dag i en pressemeddelelse.
I den helt unge målgruppe, 15-30 år, har TV3 været større end konkurrenten TV 2 i fire ud af kvartalets sidste seks uger. Så blandt de 15-30 årige indtog TV3 altså i disse uger førstepladsen som det største kommercielle tv-medie i Danmark.
"Første kvartal har givet os en særdeles god begyndelse på 2012. Og vi er især meget stolte over, at takket være vores udvalg af programmer og vores programplanlægning opnår TV3-kanalerne igen flotte tal, hvilket bringer os historisk tæt på TV 2," udtaler TV3's administrerende direktør Kim Poder.
Første kvartal 2012 er det første kvartal, hvor TV 2 er betalingskanal - ligesom alle de øvrige kommercielle kanaler, hvilket har ændret mange seeres tv-adgang.
Men det er værd at bemærke, at den øgede CSOV (Commercial Share of Viewing) for TV3-kanalernes vedkommende ikke skyldes en tilgang af modtagere, men - iflg. TV3 selv - slet og ret et programudbud, der i den grad har lokket seerne til.
TV3 forklarer det bl.a. med reality-programmerne: Det helt nye reality-format 'Divaer i junglen' har taget seerne med storm og følges således gennemsnitligt af 321.000 hver mandag klokken 21 på TV3 - mens 'Paradise Hotel', med sin ottende sæson, indtil videre har haft 212.000 seere i snit.
Derudover fremhæver TV3 de såkaldte workplace-reportageserier som TV3+s 'Tattoo Salonen' og anden sæson af 'Redningskvinder' på TV3, der opnåede gennemsnitlige seertal på henholdsvis 112.000 og 168.000 i årets første kvartal.
Foto: 'Divaer i junglen' (TV3) |