Kontakt os






 

TV 2 med tilfredsstillende halvårsregnskab
Tirsdag 30. august 2016
Af Karsten Jensen
 
TV 2's bestyrelse har i dag godkendt regnskabet for 1. halvår 2016 med et resultat før finansielle poster (EBIT) på 63 millioner kr. Resultatet er som forventet, mens reklameomsætningen og den samlede tv-sening dog er lidt lavere end ventet.


I samme periode i 2015 var resultatet 98 millioner kr., og nedgangen skyldes primært, at 2016 er et stort sportsår med stigende omkostninger til sportsprogrammer – bl.a. store slutrunder i håndbold og fodbold. De samlede omkostninger udgør 1.255 millioner kr., hvilket er en stigning på 49 millioner kr. i forhold til 1. halvår 2015, oplyser TV 2 i en pressemeddelelse.

Omsætningen på 1.318 millioner kr. er steget med en procent i de første seks måneder af 2016 – svarende til 14 millioner kr. Dette dækker over en stigning på 30 millioner kr. i abonnementsomsætningen og en reklameomsætning, der er 14 millioner kr. lavere end samme periode sidste år, hvilket især skyldes, at den digitale reklameomsætning ikke udvikler sig som ventet.

"Økonomisk set er første halvår tilfredsstillende og som forventet set i lyset af de store sportsbegivenheder. Tilfredsheden er især stor, når vi ser på vores indholdsmæssige resultater og det digitale arbejde med vores programmer," siger TV 2's administrerende direktør, Merete Eldrup, og fortsætter:

"TV 2's ambition er fortsat at udvikle indhold af høj kvalitet, og på vores tv-kanaler har seerne kvitteret med stor tilslutning til programmer som 'Badehotellet', 'Kurs mod fjerne kyster' og 'Moskeerne bag sløret', og vi er stolte af det public service-indhold, vi tilbyder danskerne. Samtidig har TV 2 Sport og TV 2 Fri haft et godt halvår, og der er al mulig grund til at glæde sig over, at vores indsats på tv går hånd i hånd med udviklingen af de mange digitale aktiviteter på tv2.dk, web-tv, apps og på TV 2 Play."

TV 2-familien opnår en seerandel på 37,3 procent, hvilket er en stigning på 1,1 procentpoint i forhold til 1. halvår 2015. På TV 2's hovedkanal stiger seerandelen med 1,2 procentpoint til 25,5 procent i målgruppen 20-60-årige.

Den daglige tv-sening falder otte procent – for TV 2-familien er dette fald fem procent i målgruppen over tre år. Streaming-tjenesten TV 2 Play oplever pæn vækst i antal abonnenter i 1. halvår 2016 i forhold til 1. halvår 2015, mens trafikken på tv2.dk samlet set er stagneret i forhold til samme periode 2015.

TV 2 fastholder forventningerne til et resultat før finansielle poster (EBIT) på 120-150 mio. kr. i 2016.

Arkivfoto af Merete Eldrup, TV 2.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002