Kontakt os






 

Der er rigtigt mange lyspunkter i DR
Mandag 7. maj 2012
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Politikens kronikredaktør Christoffer Emil Bruun skød tirsdag i sidste uge med skarpt mod sin tidligere arbejdsgiver, og skrev bl.a. at indholdet i DRs tv-kanaler stille og roligt devalueres - det bliver mere og mere slapt. Mediedirektør i DR Gitte Rabøl er helt uenig, og skriver i dag i Politiken, at hun tværtimod kan få øje på rigtig mange lyspunkter i udviklingen af DRs kanaler og deres indhold.
Gitte Rabøl har svært ved at få det billede af DR - som Christoffer Emil Bruun teger - til at passe og kan heller ikke rigtigt få øje på den armod og det forfald, Christoffer Emil Bruun oplever på DR.

Bruun mener bl.a., at der er sket et kvalitetsfald i DRs børne-tv, at DR ikke har ordentligt fat i de unge, og at DR 1 med sine brede underholdningstilbud dyrker amatørismen frem for selvrespekten.

Gitte Rabøl indleder sig svar med at fremhæve DR1, der først og fremmest har din berettigelse som den tv-kanal, der kan samle danskerne. En kanal der både kan engagere og underholde.

DR Ramasjang er den eneste danske kanal, som tilbyder et alternativ til de mange internationale kommercielle børnekanaler, skriver Gitte Rabøl og fortsætter: "Et reklamefrit univers, som er der alene for børnenes skyld. En kanal, som tilbyder et genkendeligt univers og trækker på DR's tradition for godt og vedkommende børne-tv, og som følger med tiden og møder børnene der, hvor de er."

Rabøl fremhæver at Ramasjang er en tv-kanal som danske børn foretrækker frem for de mange udenlandske superbrand-børnekanaler som Disney, Nickelodeon og Cartoon Network.

Gitte Rabøl erkender, at Christoffer Emil Bruun har en pointe i forhold til DR og de større børn og unge.

"Vi har i DR igennem en årrække ikke været dygtige nok til at levere indhold, som de unge synes er interessant. Det er en udfordring, som vi deler med mange andre europæiske public service-udbydere, og som vi tager rigtig alvorligt. Derfor har vi siden lanceringen af DR Mama i september sidste år arbejdet målrettet på både tv, radio og net. Ingen kan være i tvivl om, at vi stadig er langt fra mål. Men vi er i gang," skriver Gitte Rabøl videre i sit indlæg i Politiken, og skriver specifikt om DR Mama, at det "først og fremmest et forsøg på at tage vores public service-opgave alvorligt og tage de unge seriøst med indhold, der beskæftiger sig med, hvad der rører sig både i samfundet og i de unges liv."

Gitte Rabøl mener, at der er rigtig mange lyspunkter i udviklingen af DRs kanaler og i det indhold, danskerne hver dag vælger at se hos DR .


Se også:
http://tvnyt.com/artikel/default.asp?id=20349


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002