Kontakt os






 

Radio- og TV-nævnet ind i sag om skjult reklame i 'Ørnen'
Mandag 18. oktober 2004
Af Thomas Nielsen
 
Mistanke om skjult reklame får nu Radio- og TV-nævnet til at undersøge DRs dramaserie 'Ørnen'. DR afviser, at der indirekte reklameres for mobiltelefonselskabet 3s produkter. Man ønsker kun at skildre virkeligheden, forklarer producenten.
Hovedpersonerne i DRs seersucces 'Ørnen' bruger videotelefoner fra selskabet 3. Radio- og TV-nævnet vil nu undersøge, om DR bryder loven.

"Vi har fået henvendelser om dramaserien 'Ørnen' og vil nu undersøge, om den indeholder skjult reklame for teleselskabet 3, og om sponsorreglerne er overtrådt", siger Christina Sigvardt, jurist i Radio- og TV-nævnet, til Politiken.

Nævnet vil blandt andet se på, om 3's telefoner bliver fremhævet på en særlig måde for at øge salget af produktet. Det er nemlig ulovligt. DR kan blive tvunget til at ændre scener i 'Ørnen', hvor skuespillerne bruger telefonerne, hvis nævnet siger, at reglerne er overtrådt.

Chefproducer Sven Clausen forklarer, at DR under researchen til serien fandt ud af, at politiet så småt er begyndt af bruge videotelefoner.

"Vi har lånt telefonerne af 3, for selskabet er det eneste, der udbyder videotelefoner. Hvis andre selskaber melder sig, vil vi selvfølgelig også bruge deres rodukter. 'Ørnen' er ikke reklame for 3, og vi får ingen penge for at bruge deres telefoner", siger han og tilføjer, at holdet bag ''Ørnen' alene ønsker at skildre virkeligheden.

Mediabureauet Mediaedge:cia vurderer, at fokuseringen på de specielle videotelefoner i tv-serien gavner telefonselskabet med en reklameværdi på op mod 700.000 kr.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002