Kontakt os






 

Reality-tv i bedste velgående i Europa
Lørdag 8. maj 2004
Af Karsten Jensen
 
Reality-feberen er over Europa, og der er ingen tegn på, at den er ved at forsvinde ud af billedet - tværtimod, vurderer internationalt mediemagasin.
At reality-programmer på tv ikke er et forsvindende modefænomen, står klart, hvis man ser på programoversigterne i fire af Europas største lande. Her er tendensen en klar stigning i antallet af reality-shows på tvV inden for de sidste to år.

Det er magasinet "Television Business International", der har foretaget målingen, der viser, at antallet af reality-shows på engelsk tv i 2003 steg med hele 54 pct. I Frankrig og Tyskland var dette tal på henholdsvis 31 og 38pct., mens italienske reality-shows steg med 10 pct. fra 2002 til 2003.

Den kraftige stigning på engelsk tv skyldes især en strøm af reality-formater med kendte personer samt livsstils-programmer, der har været populære hos de engelske seere, siden opstarten af "Wife Swap". På danske hedder "Wife Swap" "Par på prøve" og sendes på TV3.

I England er det ligeledes programmer som "Big Brother" og "Pop Idol", der er populære. Tendensen er, at kopier af flere engelske og amerikanske reality-formater vil komme til andre lande. Magasinet vurderer, at det i 2004 bl.a. er programmerne "Queer Eye for the Straight Guy" - på dansk "De Fantastiske 5" på TV3 - og "I'm A Celebrity Get Me Out of Here!", der vil få succes i flere lande.

I England, Frankrig, Tyskland og Italien blev der i 2003 sammenlagt sendt 142 reality-programmer om ugen i primetime. Det er ca. 20 reality-programmer om dagen, skriver Viasat MediaMail.

I Danmark spår medieforsker Anne Jerslev, at reality-tv - om ikke bliver forstærket og mere intenst - så fortsætter i samme stil, som vi har set indtil nu. Der kommer ikke mindre intimitet på tv; blottelsen af følelser bliver der ikke lukket ned for igen, mener hun.

Anne Jerslev føjer reality-tv ind under kategorien følelses-tv. Denne kategori dækker over reality-formater som "Robinson Ekspeditionen", "Farmen" eller det mere dokumentar-lignende "Par på Prøve". I sin bog "Vi ses på TV" med undertitlen "Medier og Intimitet" beskriver Ane Jerslev bl.a., hvordan især unge mennesker bruger reality-tv til at relatere til deres egen hverdag, og hvordan de selv fungerer i fællesskaber og tackler konflikter. .

Nogle ser programmer som "Baren", "Robinson Ekspeditionen" eller "Big Brother" som nutidens versioner af "Dallas" eller "Dollars". De er "manuskriptløse sæbeoperaer". Oplevelsen af at få indblik i andre menneskers hverdag er forstærket af, at det, der sker på skærmen er virkelighed; der er ikke noget manuskript. Samtidig er seerne dog klar over, at der står et produktions- og et kamerahold bag programmerne. Men det fascinerende for seerne er, hvor tæt kameerne kommer på, mener Anne Jerslev ifølge Viasat MediaMail.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002