Kontakt os






 

EU-sager kan lukke TV 2 og TV 2-regionerne
Mandag 6. november 2006
Af Knud Hyllested
 
Finder EF-domstolen, at TV 2 har modtaget ulovlig statsstøtte, kan det koste stationen op mod 6 mia. kr. i tilbagebetaling og reelt betyde en konkurs, siger medieforsker Frands Mortensen. De regionale TV 2 stationer skal tilbagebetale 1.5 mia. kr. og det vil også betyde konkurs. Hoved- problemet er at den danske stat ikke overfor EU-kommissionen har anmeldt statsstøtten til TV 2 og TV 2 regionerne - og når man undlader det, så er støtten ulovlig og skal betales tilbage.
I en kronik i Politiken anklager Frands Mortensen, der er professor ved institut for Informations- og Medievidenskab ved Århus Universitet, de danske politikere, uanset farve, for i årevis at have lukket øjnene for den virkelighed, som Danmark i kraft af sit medlemskab af EU også er en del af. Politikerne har altid henholdt sig til, at det var det særligt danske, der var i centrum for deres mediepolitik, men Danmark er ikke alene i verden, understreger Frands Mortensen.

Konstruktionen af TV 2 med både en reklame- og licensfinansiering blev taget op af EU-kommissionen i 2004, der påpegede, at licensmidler i denne forbindelse var at betragte som ulovlig statsstøtte. Det medførte, at TV 2 lige siden - udelukkende - har været reklamefinansieret, mens regionerne stadig får del i licensmidlerne. EF-domstolen dømte i 2004 TV 2 til at betale 628,3 mio. kr. tilbage til den danske stat, der igen skulle betales tilbage til licensbetalerne. Den danske stat fik da tilladelse til at udligne TV 2's gæld, men der kører fortsat seks sager ved EF-domstolen, bl.a. rejst af Viasat og Kanal 5 om denne sag.

Nu er der imidlertid faldet dom i en sag mod et østrigsk olieskab, der gør hele spørgsmålet om statsstøtte klart, hævder Frands Mortensen.

Det er ikke i sig selv ulovligt, hvis støtten forinden har været vurderet og godkendt i EU-kommissionen. Det var ikke tilfældet med det østrigske selskab, der derfor blev pålagt erstatningskrav.

Da danske politikere siden 1986 ikke har været opmærksomme på, at der i disse sager skulle ske anmeldelse, vil det kunne betyde, at TV 2 skal betale op mod seks mia. kr. tilbage.

Det kan TV 2 ikke betale, og vil gå konkurs, siger Frands Mortensen og påpeger, at selv om stationen ved salg ville kunne indbringe to mia. kr., så ville der med de udsigter ikke være nogen, der ville købe TV 2 for en krone, og staten ville heller ikke bare kunne slå en streg over de mange milliarder.

TV 2's otte regionalstationer er også i farezonen. De modtager statsstøtte gennem licensen, og denne ordning er heller aldrig anmeldt til EU og er derfor også ulovlig - og skal tilbagebetales. Det drejer sig om 1.5 mia. kr i perioden 1997-2006, og det kan de ikke betale. De må derfor enten lukkes eller der må fra politisk hold laves en redningsaktion, som det skete for TV 2 | Danmark i 2004.

Frands Mortensen hæfter sig også ved, at bl.a. DR's statsgaranterede lån til byggeriet i DR-Byen heller ikke er anmeldt og derfor også kan vise sig at være problematisk.

De danske politikerne tænker for provinsielt og glemmer helt EU, når de laver mediepolitik, siger Frands Mortensen.

Flere jurister, som Politiken har talt med, deler dog ikke umiddelbart Frands Mortensens vurdering

Advokat Karen Dyekjær, der har speciale i statsstøttesager, mener, at Frands Mortensens konklusioner er "vel hårdt spændt op" og påpeger, at da EU-kommissionen i 2004 undersøgte støtteordningerne, fandt man dem forenelige med traktaten og krævede ikke tilbagebetaling i det omfang Frands Mortensen lægger op til. "Fordi en støtteordning ikke er anmeldt, betyder det ikke, at den automatisk er uforenelig med traktaten”, siger Karen Dyekjær, der dog også medgiver, at Frands Mortensen har ret i, at der er masser af problemer i sagen, og at der er masser af naivitet i den måde de danske myndigheder har håndteret mediepolitikken og støtten på i forhold til EU.

En anden ekspert - lektor Pernille Wegener Jessen - giver dog iflg. Politiken Frands Mortensen ret - i hvert fald i teorien. Hun peger i øvrigt på, at bl.a. andre virksomheder. der kan påvise en interesse i sagen kan anlægge sag om tilbagebetaling eller komme med et erstatningskrav.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002