Kontakt os






 

Udenlandske nichekanaler køber ind hos DR
Mandag 22. maj 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Verden over skyder den ene nichekanal efter den anden op på seernes fjernbetjeninger, og det begynder DR Salgs medarbejdere nu for alvor at kunne mærke. DR Salg får nemlig i stigende grad solgt programmer til nye kunder og kunder med helt særlige interesser. Det betyder samtidig, at der også jævnligt er bud efter 30-40 år gamle DR-optagelser, der ellers længe har samlet støv på arkivhylderne længe.
"For øjeblikket er historiske og kulturhistoriske programmer i høj kurs hos tv-stationer over hele verden, og vi mærker tydeligt, at der er flere stationer, der henvender sig, og at det er blevet et lidt mere udfordrende at afsætte tv-programmer," forklarer chefen for DR Salg Helene Aurø.

For eksempel har DR Salg netop - for første gang i en årrække - fået afsat et program til visning i Afrika. Det er udsendelsen '100 års tavshed' om Namibia og hererofolkets kranke skæbne, der blev vist på DR1 i februar, og som er produceret af Turbine Film. Programmet er blevet købt af History Channel Africa til visning syd for Sahara, ligesom udsendelsen også er blevet solgt til dvd-udgivelse i USA.

Et par andre eksempler på historiske programmer, der sælger, er serien 'Det globale miljøs historie', som Jakob Gottschau fra produktionsselskabet Express har lavet for DR Undervisning, samt 'I sproget er jeg født'. Det er produceret af Janus Billeskov Jansen og Signe Byrge Sørensen og handler om en række sprog over hele verden, som forsvinder.

Miljøhistorien er netop blevet købt af Brasilien, ligesom amerikanere og briter har købt serien for at kunne udgive den på dvd. Også Nederlandene, Ungarn, Frankrig og tv-stationen i Katalonien i Spanien har købt serien, mens Al-jazeera har købt sprogprogrammet for at vise det i den arabiske verden. Også Australien og Irland har sikret sig udsendelsen, mens ikke færre end 50 tv-stationer har programmet, der er blevet sendt på DR2, til gennemsyn lige nu.

"DRs programmer kommer bredere ud end tidligere. Med det øgede antal af nichekanaler, der er i vente i de kommende år, skal tv-stationerne også bruge mere stof, og det tror jeg kan betyde et mersalg af DRs programmer til udlandet," siger Helene Aurø.

Et eksempel på en udsendelse, som DR Salg netop har solgt, men som man ikke lige havde regnet med at få afsat, er et Edmondt Jensen-program fra 1969, hvor Led Zeppelin giver fire numre i en studieoptagelse. Det har DR Salg fået solgt til visning på tre kanaler, der kan ses i hele det gamle Sovjetunionen, og også franskmændene skal nu se de 32 minutters sort/hvide-billeder af den legendariske engelske gruppe.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002