Den 1. juni tager DR et nyt logo i brug. Dvs. DR har allerede tyvstartet på brugen af logoet i bladet DRåben, der sidst udkom den 27. maj, men officiel lanceringsdag er onsdag. Det nye logo ligner til forveksling det gamle, men signalere alligevel nye værdier. Det nuværende DR-logo blev taget i brug i 1996 som erstatning for logoet fra 1964.
Der er tre årsager til, at DR nu udskifter 1996-logoet. DRs designchef, Frederik Hardvendel udtaler til DRåben:
”Der er 2 + 1 grunde til, at vi nu skal vænne os til et mere ’åbent D og et R med ’hul’ i og en afsluttende lille bue på foden. Den første grund er praktisk. 90’er-logoet dur ikke i småt på digitale medier. Det flyder ud, og står ikke klart og skarpt, er kort sagt ikke til at arbejde med, og med udviklingen hen imod flere og flere DR-tjenester på diverse elektroniske platforme var det derfor nødvendigt med et redesign af en eller anden art. Den anden grund er mere et spørgsmål om signal-værdi. Loget fra 1996 er designmæssigt outdatet og passer ikke til de signaler, som DR gerne skulle udsende som en moderne medievirksomhed – og kulturinstitution. Og så er der den tredje og supplerende grund. Den handler om økonomi og timing. Når DR om et år flytter i DR Byen kan man lige så godt få lavet al ny skiltning på bygninger, biler, papir osv. Med et logo, som er tænkt at skulle holde i hvert fald et stykke tid ud i fremtiden.”
Øverst ses det nye logo neden for hhv. logo fra 1996 og 1964.
|