Kontakt os






 

Boxer retter sig efter
Forbrugerombudsmanden

Tirsdag 29. januar 2013
Af Karsten Jensen
 
Forbrugere kan kun være bundet af et tv-abonnement i seks måneder. Boxer har derfor på foranledning af Forbrugerombudsmanden ændret vilkårene for sit TV 2-abonnement.
Efter 1. januar 2012 kan forbrugerne højst være bundet i seks måneder af et tv-abonnement, og tv-udbydere bør derfor sikre, at deres abonnementsaftaler reelt er indrettet efter denne regel. Det er Forbrugerombudsmandens budskab efter en konkret sag med Boxer, hvor selskabet i 2012 ændrede sit TV 2-abonnement.

I forbindelse med, at TV 2 den 1. januar 2012 overgik til at være en betalingskanal udbød Boxer et abonnement til en kampagnepris på 199 kr. for 12 måneder. Prisen var sammensat af en årlig kortafgift på 199 kr. samt en månedlig abonnementsafgift på 19 kr., som man imidlertid kunne spare, hvis man tegnede abonnement til kampagneprisen.

Forbrugerombudsmanden gjorde derfor i januar 2012 Boxer opmærksom på, at kortafgiften på 12 måneder efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var en omgåelse af denne regel. Dels var tale om et fortløbende abonnement, der ikke automatisk ophørte efter de første 12 måneder, og dels fik man ikke refunderet en forholdsmæssig del af kortafgiften, hvis man opsagde sit abonnement inden udløbet af de 12 måneder. Forbrugerombudsmanden fandt, at forbrugerne dermed reelt var bundet i 12 måneder.

På baggrund af denne henvendelse valgte Boxer at omlægge sit TV 2-abonnement således, at der nu ikke betales kortafgift, men alene en månedlig abonnementsafgift med 6 måneders bindingsperiode.

Boxer accepterede endvidere, at kunder, der måtte ønske at opsige deres abonnement inden udløbet af de 12 måneder, kunne få refunderet den forholdsmæssige andel af kortafgiften, som måtte svare til den resterende del af perioden.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002